Haku

ITSEJOHTAJUUDEN KEHITTÄMINEN JA VALMENTAVA JOHTAMINEN- Case Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveystoimen Idän palvelualue

QR-koodi

ITSEJOHTAJUUDEN KEHITTÄMINEN JA VALMENTAVA JOHTAMINEN- Case Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveystoimen Idän palvelualue

Sosiaali- ja terveysalalla lähivuosien suurin haaste on uudistuvat SOTE-palvelut. Yhä jatkuva ja epävarma muutos, korostavat koko organisaation kehittämisvalmiutta. Yhä kasvava ikääntyneiden ihmisten määrä pakottaa kohdentamaan resursseja tarkemmin. Samalla palvelut täytyy rakentaa asiakaslähtöisesti. Työntekijöiden ja tiimien vastuu kasvaa itseohjautuvuuden kautta. On osattava valjastaa asiantuntijuus ja osaaminen jatkuvaksi kehittämiseksi ja vahvuudeksi organisaatiossa. Helsingin kaupunki uudistaa palveluita ja sitä kautta myös johtamista. Uudet palvelut korostavat asiakaslähtöistä ajattelua. Hyvät asiakaskokemukset ja laadukas palvelu syntyy sisäisesti motivoituneista työntekijöistä. Työtekijöiden sisäisen motivaation tueksi tarvitaan esimiestä. Valmentava johtajuus tukee tätä ajattelua esimiehen siirtyessä valmentajan rooliin. Uudistettujen palveluiden johtamismalli keskittyy vahvistamaan niitä kokonaisuuksia, mitä palvelut vaativat. Tarvitaan uusia johtamisrakenteita ja sitä kautta menestystekijöitä, jotka tukevat uutta toimintaa. Menestystekijöiksi luokitellaan osaamisen johtaminen, ihmislähtöinen osallisuus, monialaiset tiimit, tavoitejohtaminen, tiedolla johtaminen, ketterä kehittäminen, osaamisen johtaminen, pelisäännöt ja valmentava esimiestyö. Tässä tutkimuksessa selvitetään itsejohtajuuden kehittämistä ja valmentavan johtamisen vaikutuksia esimiestyöhön. Tutkimusta varten teoriaosuus on kerätty hyödyntäen alan tutkimusartikkeleita ja kirjallisuutta. Johtamista tarkastellaan johtamisperiaatteiden ja johtamistyylien pohjalta. Itsejohtajuutta käsitellään ominaisuuksien, haasteiden ja kehittämisen näkökulmasta. Valmentavaa johtamista tarkastellaan vuorovaikutuksen, motivaation, palautetaitojen ja erilaisuuden johtamisen pohjalta. Tutkimusmenetelmä tässä tutkimuksessa on kvalitatiivinen. Tutkimusaineisto on kerätty teemahaastatteluina, jotka on toteutettu puoli strukturoidusti. Tutkimusaineisto on kerätty kymmeneltä lähi -ja keskijohdon esimiehiltä. Tutkimuksen johtopäätöksistä nousee itsejohtajuuden ja valmentavan johtamisen näkökulmasta esille palautetaitojen, motivoinnin, jatkuvan kehittymisen ja yhteisen työn merkitys. Johtamista kehittämällä, kaupunki pystyy tarjoamaan yhä laadukkaampia ja kohdennetumpia palveluita asiakkaille. Valmentavan johtamisen kautta lisätään vastuuta, motivoidaan ja aktivoidaan jokainen antamaan oma panoksensa organisaation hyväksi. Onnelliset, työssä viihtyvät ja tyytyväiset työntekijät luovat parempia palveluita asiakkaille ja sitä kautta asiakastyytyväisyys paranee.

Tallennettuna: