Käsikärryt; käsirattaat
Käsikärryt; käsirattaat
fyysinen kuvaus: Siniharmaaksi maalatut, lava etuosasta avoin, päädyssä avattava reuna,joka irrotettavissa. Laidat tehty kahdesta pitkittäisestä laudasta, pohja poikkilaudoista. Päissä ja keskellä poikittaiset rautaliuskat vahvikkeina. Alla rauta-akseli ja -runko. Pyörät rautavanteiset, muuten puiset, mustat, niissä 14 puolaa. Aisojen päät sisällepäin kaartuvat, niiden päissä kulmikkaat rautalenkit.
Aineistotyyppi |
---|
Esine |
Organisaatio |
Satakunnan Museo |
Kokoelma |
Esinekokoelma |
Tunniste |
SME20883 |
Mitat |
pituus, aisat: 110,0 cm leveys: 81,0 cm korkeus: 100,0 cm halkaisija, pyörä: 92,0 cm pituus: 275,0 cm |
Valmistus |
valmistusaika 1920-luku Tekniikka: teollinen tuote |
Käyttö |
Koskinen, Johan Gustaf (Kustaa), käyttäjä ; Koskinen, Olavi Elis Johannes, käyttäjä Kauppias Johan Koskisen (1873-1956) villanvaihto- ja lankakaupan kärryt. Kauppa ollut Porin Itäpuisto 12:ssa 1920-luvulla. Ks. arkisto. Koskinen siirtyi sitten tukkuliikkeen pitäjäksi kotiinsa Liisankatu 12. Työ loppui sotien alkaessa 1940-luvun alussa. Kärryjen pyörät uusittu sotien jälkeen, jolloin jäivät kotikäyttöön. Ulvilalainen puuseppä teki pyörät v. 1945. Seppä Matti Keränen laittanut siimat eli rautavanteet pyöriin Porissa. Kärryillä viety rautatien tavaratoimistoon Porin Karjarannassa tavaraa Olavi Koskinen ollut viimeinen kärryjen käyttäjä. Olavi vienyt villoja ja lumppuja, jotka olivat säkkeihin pakattuna. Tavara toimitettiin Tampereelle HJ. Liljeroos OY:n kehräämöön. Samalla tuotu valmista villalankaa ja huopia. Lasti ollut tavattoman suuri säkillinen, suuta ei muuten saanut kiinni, joten siihen oli ommeltava erillinen kappa. Ns. kamppusäkki, joka oli metrin leveä ja puolitoista pitkä. Yksipyöräisillä kottikärryillä vietiin pienempiä määriä. Lumppuja ostettu mailta, ennen tehtaaseen menoa kaikki puhdistettiin, parsiukset poistettiin yms. Vain puhtaat tilkut tehtaalle kehrättäväksi. Usein lumppukuormasta saattoi löytää kiviä painona. Kauppaliikkeillä yleensäkin oli rattaita kuljetuskäytössä ennen autoja ja hevosia. Rattaiden jälkeen käyttöön juoksupojan pyörät etuhäkkyröineen pientavaran kuljetukseen. Pojat huusivat ovelta joskus Johan Koskiselle: "Mitä lumput nyt maksaa", Johan takaisin: "Tul tänne vaan niin katotaan". |
Aiheet |
Luokitus |
482 tavarankantaminen (luokitus)
|