Haku

Avalokiteshvara-thangka; maalaus;taulu

QR-koodi

Aineistosta vastaa

  • Suomen käsityön museo

Avalokiteshvara-thangka; maalaus;taulu

fyysinen kuvaus: Tiibetinbuddhalainen thangkamaalaus Avalokiteshvara-bodhisattvasta. Maalaus on kiinnitetty brokadikehykseen perinteiseen tapaan ja lisäksi kehystetty myöhemmin länsimaisella kehyksellä.

Keskellä maalausta suuressa koossa kuvattu nelikätinen Avalokiteshvara istuu lootusistuimella. Hahmo on taivuttanut kaksi käsistään rintansa eteen vastakkain pitelemään toiveet toteuttavaa jalokiveä. Kaksi muuta käsivarttaan hän on kohottanut sivuilleen, oikean käden pitelemään rukoushelminauhaa ja vasemman käden pitelemään suuren lootuksenkukan vartta. Hahmolla on yllään koristeellinen, liehukkeinen asu ja runsaasti koruja kaulassaan, korvissaan, käsivarsissaan ja jaloissaan. Vasemmalta olkapäältä rinnan yli laskeutuu kapea, täplikäs turkisasuste. Avalokiteshvaralla on päässään koristeellinen korkea diadeemi, jonka otsalla on kuvattu garuda-lintua muistuttava aihe. Koristeellisen diadeemin lisäksi Avalokiteshvaralla on ohimoillaan lootuksenkukat. Hahmon päätä ympäröi punaisensävyinen suuri sädekehä ja kehoa koristeellinen, suuri sädekehä. Sädekehien yläpuolella on kolme suurta lootuksenkukkaa.

Maalauksen yläosassa on kuvattu kaksi pienikokoista bodhisattvaa lootusistuimillaan. Lootusistuimet kasvavat alempien suurten lootusten ja Avalokiteshvaran sädekehän takaa. Oikeassa laidassa kuvattu hahmo on Shakyamuni Buddha.

Maalauksen kuva-aiheiden taustana on vihreänsäyvinen maisema. Maalauksen alaosassa on aaltoileva vesistö, josta Avalokiteshvaran lootusistuimen varsi nousee. Varren vieressä on kuvattu jalokivikeot ja eläinten sarvia. Muualla maisemassa on kuvattu kukkuloita ja molemmissa alanurkissa pienet puut. Horisontissa on valkoisia vuorenhuippuja. Maalauksen yläosaa taustoittava taivas on harmaansininen. Yläosa kuva-aiheineen on kauttaaltaan koristeltu lootuksenlehvillä.

Maalaus on istutettu ompelemalla ruskeansävyiseen, kahdesta eri silkkikankaasta tehtyyn kaksinkertaiseen brokadikehykseen. Maalauksen yläosassa Avalokiteshvaran sädekehässä ja lootuksenkukassa on tumma likatahra. Myös teoksen muissa osissa on likatahroja.

sisällönkuvailu: Bodhisattvat ovat myötätuntoa säteileviä, valaistuneita olentoja. Avalokiteshvara on myötätunnon bodhisattva, jolla on buddhalaisessa taiteessa kymmeniä ilmenemismuotoja. Hänet on usein kuvattu monipäisenä ja monikätisenä, sillä niiden määrä symboloi hänen kykyään kuulla ja nähdä kärsivien olentojen avunpyynnöt kaikilta olemassaolon tasoilta. Hänellä kuvataan yleensä yksitoista päätä ja näennäisesti tuhat kättä. Yksitoista päätä kattavat kaikki olemassaolon tasot; neljä pääilmansuuntaa, neljä väli-ilmansuuntaa, maailmankaikkeuden yläosan zeniitin ja alaosan nadiirin. Yhdentenätoista ovat bodhisattvan varsinaiset kasvot. Tässä Avalokiteshvara on kuvattu yksikasvoisena ja nelikätisenä.

Avalokiteshvaran rintaansa vasten pitelemä jalokivi on omistajansa altruistiset toiveet toteuttava jalokivi. Lootusistuimen varren vieressä kuvatut kolmen jalokiven keot kuvastavat buddhalaisuuden kolmea henkistä jalokiveä; Buddhaa eli opettajaa, dharmaa eli opetusta ja sanghaa eli yhteisöä.

Teoksessa runsaasti kuvatut lootuksenkukat symboloivat puhtautta ja kieltäymystä. Ne kasvavat soisesta maaperästä mutta ovat tahrattomia. Jumalhahmojen lootusistuin symboloi jumalallista alkuperää, täydellisyyttä ja kokonaisvaltaista kehon, puheen ja mielen puhtautta

Yläoikealla kuvatun Shakyamuni Buddhan nimitys viittaa historialliseen Buddhaan. Buddha muodostaa kädellään bhumisparsha-mudran eli käsieleen, jossa toinen käsi ojentuu alas koskettamaan maata. Ele liittyy legendan kohtaan, jossa syvään meditaatioon vaipunut Buddha pyytää Maata todistamaan valaistumisen aitouden. Legendassa kuvataan, kuinka kuolemanpelkoa edustava Mara-paholainen pyrkii järkyttämään Buddhan meditaatiota ja estämään valaistumisen. Mara lähettää puun alla meditoivan Buddhan eteen ensin vietteleviä naisia ja sitten demonien ja hirviöiden armeijan. Mara asettaa Buddhan eteen tämän oman peilikuvan, sillä viimeinen haaste valaistumisen tiellä on itsestä irti päästäminen. Kun Buddha koskettaa Maata, syvyyksistä nousee kaunis jumalatar, joka kääntää vettä hiuksistaan. Jokainen Buddhan aikaisemmissa elämissään tekemä pyyteetön hyvä teko on yksi vesipisara. Näiden yhdistyessä vettä on niin paljon, että Mara hirviöarmeijoineen huuhtoutuu tulvan mukana pois.

Tallennettuna: