Haku

Storytelling som marknadsföringsverktyg : Fallstudie för Ronald McDonald barnhusstiftelsen

QR-koodi

Storytelling som marknadsföringsverktyg : Fallstudie för Ronald McDonald barnhusstiftelsen

Tarinoiden kertominen on itsestään selvä ja luonnollinen osa ihmisten arkea. Tari-noita on joka puolella ja tänään myös yritykset haluavat että heidän tarinansa kerro-taan ja kuullaan; tarinoista on tullut osa markkinointistrategioita. Tämä opinnäyte-työ tutkii tarinoiden kertomista markkinointityökaluna. Se selittää, miksi kertomi-nen on ihmisille tärkeää ja mikä sen rooli on yhteiskunnassa. Työ esittelee erilaisia tarinatyyppejä, miten ja miksi niitä käytetään sekä miten niitä kerrotaan. Ihmisestä riippuen, tarinan voi myös tulkita monella eri tapaa. Työ selittää miksi tarinoilla on ihmisiin vaikutus sekä miksi ne vetoavat kuuntelijoiden tunteisiin. Koska tarinat usein rakennetaan tietyllä tavalla, työ tutkii miten mahdollisimman hyvä tarina kir-joitetaan sekä pohtii mitä sen tulee sisältää. Eri teorioiden sekä metodien pohjalta, tarkoitus on kirjoittaa niin hyvä tarina kuin mahdollista, jota voi käyttää markki-nointityökaluna. Tämä opinnäytetyö on tapaustutkimus Ronald McDonald lastenta-losäätiölle, joten säätiö voi halutessaan käyttää lopputulosta osana markkinointiaan. Empiiriset tutkimustulokset ovat myös suuri osa lopputulosta. Kvalitatiivisiin tut-kielmamenetelmiin kuuluu haastattelu ja ympäristön sekä dokumenttien analysoi-minen. Haastattelu suoritetiin säätiön palveluja käyttäneen ihmisen kanssa; ympä-ristön analysoiminen tapahtui lastentalosäätiön omissa tiloissa. Dokumentit, joita analysoitiin, olivat eri yritysten käyttämiä tarinoita. Lopputuloksen tavoite on vai-kuttaa ja näin ollen lisätä näkyvyyttä lastentalosäätiölle; erityisesti mahdollisten lahjoittajien keskuudessa. Ronald McDonald lastentalosäätiön toiminta perustuu asumispalveluun Helsingissä perheille, joissa on vakavasti sairaita lapsia. Aihe on herkkä, mikä on otettu huomioon sekä tutkimuksessa, analyysissa että lopputulok-sessa.

Tallennettuna: