Haku

Finlands och Tysklands bilmarknader: en jämförande litteraturstudie

QR-koodi

Finlands och Tysklands bilmarknader: en jämförande litteraturstudie

I denna litteraturstudie jämförs Finlands och Tysklands bilmarknader mot varandra. Fokus ligger i marknadsföring och efterfrågan och med hjälp av vetenskapliga artiklar har diverse likheter och olikheter utarbetats, vilket också är arbetets övergripande syfte. Vad är det som påverkar efterfrågan och hur marknadsförs bilarna i diverse länder? Detta är centrala problemställningar i arbetet. Bilköp är ett seriöst åtagande och därför behandlas också orsakerna till specifika preferenser och kundattityder, såväl som orsakerna till dessa. Arbetet begränsas av en modell som är uppbyggd att behandla just marknadsföring, efterfrågan, distribution och kundattityder. Dessa fungerar även som arbetets så kallade delsyften. Med andra ord behandlas själva in-dustrin inte i större mån än nödvändigt och arbetet behandlar endast personbilar. Fokus ligger alltså i marknaden. Materialet som använts i arbetet baserar sig i hu-vudsak på artiklar från bl.a. The Wallstreet Journal och statistik från den finska or-ganisationen Autoalan Tiedotuskeskus. Resultatet av arbetet föreslår att det finns många likheter mellan länderna, detta till stor del tack vare Tysklands inflytande på den Europeiska bilmarknaden. EU anses också vara en orsak till de många likheterna. Den största olikheten ligger i den betydande storleksskillnaden på marknaderna. En av de huvudsakliga konsekvenserna till detta resultat är att de tyska bilmärkena är mycket populära i Finland p.g.a. deras avancerade teknik och höga kvalitet. Med andra ord, Finland verkar följa en tysk bil trend.

Tallennettuna: