Haku

Inklusion i daghem : en kvalitativ studie ur personalens perspektiv på inkludering av barn med funktionshinder på daghem

QR-koodi

Inklusion i daghem : en kvalitativ studie ur personalens perspektiv på inkludering av barn med funktionshinder på daghem

Denna studie handlar om inkludering av barn med funktionshinder i daghem. Syftet med studien är att studera personalens erfarenheter av och attityder till inkludering av barn med funktionshinder i daghem. Studien tar upp personalens perspektiv på inklusion i daghem där det finns barn med ett diagnostiserat funktionshinder, och där barnet är in-kluderat i barngruppen. Frågorna jag ställde var hur personalen stöder barnet med funktionshinder och dess vardag på daghemmet samt vilka möjligheter personalen ser vid in-kludering av barn med funktionshinder. Slutarbetet grundar sig på litteratur samt på intervjuer som gjordes på två daghem. Begrepp som tas upp i mitt slutarbete är funktionshinder, integrering, inklusion och delaktighet. Jag koncentrerade mig på att intervjua personal (barnträdgårdslärare och barnskötare) på daghem i Helsingfors. Resultaten från min undersökning visar att personalen på daghemmen anser att inklusion är bra och att det barn som blir inkluderat, de andra barnen samt de vuxna i gruppen har nytta av inklusionen. Barnet med funktionshinder har modeller runt omkring sig på daghemmen och kan vara delaktig i verksamheten. Inklusion på daghem underlättas också av det stöd och den hjälp som daghemmen kan få av olika terapeuter och andra experter inom området funk-tionshinder. Ett mycket viktigt resultat som jag fick ur min undersökning var att det är mycket viktigt med en kompetent personal inom daghemmen för att få en fungerande inklusion.

This study is about inclusion of children with disabilities in day care. The aim with this study is to find out how the personnel experience and what kind of attitude they have to-wards inclusion of children with disabilities in daycare. The questions I asked for my study has to do with what kind of experience the personnel have and how the personnel look on inclusion of children with disabilities in daycare. The thesis is based on literature and in-terviews that I did with personnel from two different day care centers in Helsinki. The main terms I chose for my thesis are disability, integration, inclusion and participation. The results from my study show that the personnel thinks that inclusion is a good thing and that the child who is included gets a lot from it, as the other children and the personnel get as well. The child with disability has got rolemodels around it everyday and is also participat-ing in everyday activities at daycare. The daycare also gets support and help from other institutions, for instance from different kinds of therapists and other experts. One important result that my study shows is that a competent personnel is very important for an inclusion to work.

Tallennettuna: