Haku

Professionellas synvinklar på betydelsen av sociala relationer och social inklusion för ungdomars sociala välmående

QR-koodi

Professionellas synvinklar på betydelsen av sociala relationer och social inklusion för ungdomars sociala välmående

Tämä opinnäytetyö kuvaa nuorten sosiaalisia suhteita ja miten ne vaikuttavat sosiaaliseen hyvinvointiin yläasteen aikana. Tutkimuksen tarkoituksena on kuvata asiantuntijan näkökulmasta sosiaalisia suhteita ja sosiaalisen inkluusion merkitystä nuorten sosiaaliselle hyvinvoinnille. Voidakseni vastata tähän olen muotoillut kolme tutkimuskysymystä; 1. Miten yksilön sosiaalistumisprosessi kehittyy? 2. Sosiaalisten suhteiden merkitys sosiaaliselle hyvinvoinnille? 3. Mikä on sosiaalinen inkluusio ja sosiaalipedagogiikkaa nuorisotyössä? Keskustellakseni näistä kolmesta kysymyksistä asiantuntijan näkökulmasta, olen täsmentänyt kolmannen tutkimuskysymyksen; - mitä nykypäivän nuoriso ilmaisee heidän ystävyyssuhteistaan ja sosiaalisesta hyvinvoinnistaan, ja miten te työskentelette tukeaksenne näitä? Tutkimusmenetelmäni oli kvalitatiivinen ja tein puolistrukturoidut haastattelut viiden haastateltavan kanssa jotka kaikki työskentelevät nuorten parissa. Teoreettisessa viitekehyksessä käsittelen sosiaalistumisprosessia, sosiaalisia suhteita ja sosiaalipedagogiikkaa. Tulos osoittaa että ystävien merkitys on erittäin tärkeä murrosiässä. Ystävillä on myös tärkeä merkitys identiteetin kehittämisessä. Tuntea itsensä hyväksytyksi vertaisryhmässä on nuorelle myös erittäin tärkeää. Tuloksista ilmeni myös yksinäisyys joka on ongelma nykypäivän yhteiskunnassa ja tulos osoittaa että sosiaalista hyvinvointia ei ole olemassa ilman sosiaalisia suhteita. Yksilöllinen työ, ryhmätoiminta ja aktivointi ovat mainittuja menetelmiä luodakseen sosiaalista inkluusiota. Tulosten mukaan sosiaalisesti inkludoitu yksilö on myös sosiaalisesti hyvinvoiva yksilö.

Tallennettuna: