Haku

Hur unga bildar sin identitet och självbild genom delaktighet och samhörighet i en skolmiljö : - en litteraturstudie

QR-koodi

Hur unga bildar sin identitet och självbild genom delaktighet och samhörighet i en skolmiljö : - en litteraturstudie

Syftet med detta arbete var att studera hur unga bildar sin identitet och självbild genom delaktighet och samhörighet i en skolmiljö. För att kunna ge svar på detta var mina forskningsfrågor följande; hur bildar unga sin identitet och självbild genom delaktighet och samhörighet i en skolmiljö? Vad är det som möjliggör en god självbild och en god självkänsla hos unga personer i en skolmiljö? Hur kunde skolan stöda ovanstående dvs. utvecklandet av en god självkänsla, känsla av samhörighet och självbild hos unga i skolan? Med dessa frågeställningar gjordes det en litteraturstudie inom ämnet. Litteraturstudien baserade sig på sex (6) stycken vetenskapliga artiklar inom det ovan nämnda området. Artiklarna samlades in genom en litteratursökning i databaser och valdes ut enligt noggranna kriterier. Resultatet visade att det krävs en god självbild och bra känsla av samhörighet till de andra i skolmiljön, för att den unga skall känna sig delaktig. Det är viktigt att komma ihåg både de andra eleverna, men också personalen i skolväsendet kan stöda den ungas självkänsla och självbild samt känslan av delaktigheten i skolmiljön. Resultaten visar även att belöning av andra än akademiska framgångar skall också existera i skolmiljön, socialt samspel och öppenhet skall även belönas för att motivera och stöda de ungas socialisering. Resultaten visar också att en positiv atmosfär där personalen och eleverna ger ömsesidig respekt framhäver de ungas självbild samt stärker deras känsla av samhörighet till skolmiljön. Resultaten indikerar att både personalen och de andra eleverna kan bidra till att stöda och förbättra de ungas självkänsla, känsla av delaktighet samt känsla av samhörighet till skolmiljön.

The purpose of this work was to study how young people form their identity and self-image through participation and community in a school environment. To answer this, my research questions are as following: how do young people form their identity and self-image through participation and community in a school environment? What is it that allows a good self-image and self-esteem in young people in a school environment? How could the school support the above in other words; development of good self-esteem, sense of belonging and self-image of young people in school? This work was then processed with using a literature review. The study is based on six (6) scientific articles within the aforementioned area. Articles were gathered through a literature search in databases and were selected according to strict criteria. The results showed that a good self-image and good sense of connectedness to others in the school environment, is crusial for the young to feel involved. It should be remembered that both the other students, but also the staff of the school system can support the adolescent's self-esteem, self-image and sense of participation in the school environment. The results also show that the reward for other than academic success must also exist in the school environment, social interaction and openness should also be rewarded to motivate and support young people's socialization. The results also refer to a positive atmosphere where staff and students give mutual respect to one and other, it brings out young people's self-image and self-esteem reinforces their sense of belonging to the school environment. The results indicate that both staff and other students can help to support and enhance young people's self esteem and sense of belonging to the school environment.

Tallennettuna: