Haku

Konsumentens erfarenheter av riktad annonsering i Finland

QR-koodi

Konsumentens erfarenheter av riktad annonsering i Finland

Syftet med arbetet var en kartläggning av konsumenters erfarenheter och känslor gällande riktad annonsering på nätet i Finland. Riktad annonsering sker då programmatiska processer riktar annonser till lämpliga mottagare enligt innehållet. Som metod valdes kvantitativ undersökning. Undersökningen utfördes med en öppen enkät hösten år 2020. Under den tiden insamlades 60 svar och resultaten innehar värde för annonsörer, annonsutgivare och konsumenter. Resultaten visar att majoriteten känner att annonser på nätet är en börda men annonserna är inte tillräckligt besvärande för att betala för att slippa att se dem, ändå föredrar respondenterna riktat innehåll över slumpmässigt innehåll i annonserna. Resultaten kan tolkas som att konsumenter har en negativ attityd mot online annonsering även om riktat innehåll var mera omtyckt. Resultaten instämmer med tidigare studier inom ämnet.

Tallennettuna: