Haku

Tjänsteutveckling för hundägare på hotell. : Case: Scandic Grand Marina

QR-koodi

Tjänsteutveckling för hundägare på hotell. : Case: Scandic Grand Marina

Syftet med detta arbete var att redogöra för vilka krav och behov hundägarna har då de bor på hotell. Delsyftet var att få fram ifall efterfrågan kunde höjas om hotellen bjöd på mera tillämpad service till hundägarna.

Teoridelen indelades i tre delar; tjänsteutveckling, kvalitet och kundtillfredsställelse. En kvantitativ undersökning gjordes på basen av teorin. Enkäterna delades ut i pappersform till hundägaren som befann sig i Helsingfors under sommaren 2012. Enkäten var över-satt till svenska och finska. Undersökningen gav 92 svar som sedan analyserades.

Det som tydligt kom fram var att hundägarna inte känner till djurvänliga hotell i Helsingfors, och inte vet hurudana tjänster de erbjuder. Med hjälp av bättre marknadsföring kunde hotellen få mycket fler hundägare som kunder, det var klart, att bättre tjänster och synlighet skulle öka hundägarnas övernattningar på hotellen. Hundägarna kräver inte mycket, små förbättringar som vattenkopp skulle höja kundernas trivsel och hämta mervärde. Scandic Hotels, speciellt Scandic Grand Marina har mycket bra möjligheter att utvecklas till ett populärt djurvänligt hotell med ny stor kundgrupp av hundägare.

The aim of this thesis was to find out which requirements and needs dog owners have when they stay at hotels. The aim was also to see if the demand could increase if the hotels offered better services for dog owners.

The theory is divided in three parts; service development, quality and customer satisfaction. With the theoretical references as a frame, a quantitative research was prepared. The questionnaire was handed out as a paper for dog owners staying in Helsinki during the Summer 2012. The questionnaire was handed out in Swedish and in Finnish. The survey gave 92 respondents, which were analyzed afterwards.

The results showed that dog owner doesn’t know much about pet friendly hotels in Helsinki, and do not know which services they provide. Better marketing and services would increase the demand, and dog owners would be a bigger customer segment for the hotels. The dog owners do not ask for much, small thoughtful things like a water bowl in the room would make the difference. Scandic Hotels, especially Scandic Grand Marina, has a good possibility to be a popular pet friendly hotel.

Tallennettuna: