Search

Hantering av utmanande beteenden i skolan: En handbok om metoder och förhållningssätt i konflikthantering

QR Code

Hantering av utmanande beteenden i skolan: En handbok om metoder och förhållningssätt i konflikthantering

Problembeteende är en del av vardagen i skolan. Vissa barn utmanar sin omgivning med sitt störande beteende. Samtidigt som dessa barn utmanar vuxna i sin omgivning så är de även mer beroende av hjälp och förståelse än vad andra barn är. Att vuxna i skolan förstår dessa barns motsägelsefulla beteende och ser sin roll för dem är viktigt för dessa barns framtid och utveckling. Syftet med det här examensarbetet blir därmed att skapa en handbok som riktar sig till vuxna som arbetar med barn i lågstadiet. Målet är att belysa det socialpedagogiska och salutogena förhållningssättet i arbetet med barn med utmanande beteenden i lågstadiet. Produkten ska bidra med kunskap samt väcka empati och engagemang hos vuxna i skolan att arbeta med utmanande beteenden på ett målinriktat, resursförstärkande och delaktighetsfrämjande sätt. Detta är ett verksamhetsinriktat arbete med produktutveckling som metod. För beskrivningen av utvecklingsprocessen har Salonens (2013) modell för produktutveckling använts. Produkten är en 37 sidor lång handbok vid namnet Hantering av utmanande beteenden i skolan: En handbok om metoder och förhållningssätt i konflikthantering. Handboken riktar sig till alla professionella i skolan, och innehåller information om ett lågaffektivt och autonomistödjande förhållningssätt, hanterings, utvärderings och förändringsmetoder samt förebyggande metoder.

Saved in: