Haku

Ruttplaneringsprogram - en empirisk undersökning på ruttplaneringsprogram i Finland

QR-koodi

Ruttplaneringsprogram - en empirisk undersökning på ruttplaneringsprogram i Finland

Syftet med detta arbete var att introducera ruttplaneringsprogram samt att kvalitativt jämföra de finska ruttplaneringsprogrammen. Genom att gå från logistikens påverkan på realekonomin och transporternas påverkan på företagens resultat har en beskrivning om varför ruttplanering behövs gjorts. Genom att beskriva potentiella begränsningar för ruttplanering som gör manuell ruttplaneringen oändligt komplicerad har behovet för ruttplaneringsprogram förts fram. Ruttplaneringsprogram som är i fokus i detta arbete har sedan tillsammans med möjliga sätt att lösa ruttplaneringsproblem beskrivits.

Den empiriska undersökningen har gjorts som en kvalitativ undersökning där fyra stycken verkställande direktörer för var sitt företag intervjuats. Genom transkribering av in-tervjuerna har detta arbete även kontribuerat med åsikter av respekterade samt sakkunniga experter av ruttplanering.

Vad som kommit fram i intervjuerna är speciellt hur olika de undersökta ruttplaneringsprogrammen är till vissa saker medan de mycket mera liknar varandra i andra saker. Ett gott exempel på olikheter är skillnaderna i begränsningar och möjligheter som program-men har. Där man i ett av programmen inte har några begränsningar utan bara möjligheter präglas ett annat program av strikta begränsningar delvis för sättet det används på. För användaren är det därmed viktigt att välja program enligt vilka typs egenskaper som behövs eller prioriteras. Likheter finns som sagt också. Prissättningsmekanismerna samt hjälp- och vägledning åt kunderna liknar varandra för alla företag och kan tänkas vara bransch specifika oberoende hur omfattande programmen är.

The purpose of this research is to introduce route planning programs and to qualitatively compare Finnish route planning programs. By going from the logistics impact on the real economy and the impact of transports on corporate performance a description of why route planning is needed has been written. By describing potential limitations for route planning which make manual route planning infinitely complex, the need for route planning programs has been presented. Route planning programs, which are the focus on this work has since been described along with possible ways to solve routing problems.

The empirical study has been done as a qualitative research where four managing directors were interviewed. By transcribing the interviews, this work has also contributed the opinions of the competent experts of route planning.

The things that have emerged in the interviews are how different the route planning programs are in certain ways while they are much more similar to each other in other ways. A good example of the differences are the different limitations and possibilities in the programs. When in one of the programs there are no limitations but only possibilities, another program is characterized by strict limitations partly by the way it can be used. For the program user, it is therefore important to choose the program according to which types of capacities are needed or prioritized. There are similarities as I said too. Pricing mechanisms, assistance and guidance to customers are similar for all companies and can be imagined to be industry-specific no matter how extensive the programs are.

Tallennettuna: