Sökning

Talenom Oyj:n työnantajakuva oululaisten taloushallinnon opiskelijoiden silmin

QR-kod

Talenom Oyj:n työnantajakuva oululaisten taloushallinnon opiskelijoiden silmin

Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, millainen mielikuva oululaisilla taloushallinnon opiskelijoilla on Talenom Oyj:sta ja tilitoimistoalasta työnantajana. Lisäksi tavoitteena oli saada tietoa siitä, millainen työpaikka ja työnantaja taloushallinnon opiskelijoihin vetoaa. Molempien tutkimusongelmien kohdalla kiinnitettiin huomiota myös kanaviin, joiden välityksellä opiskelijat saavat tietoa työnantajista.

Kilpailu osaavasta työvoimasta kiristyy jatkuvasti, ja tilitoimistoala on kohtaamassa paitsi työntekijöiden eläköitymisen haasteet, myös digitalisaation mukanaan tuomat uudet osaamisvaatimukset. Opinnäytetyön taustalla oli toimeksiantajana toimivan yrityksen tarve saada enemmän laadukkaita työ- ja harjoitteluhakemuksia ja tätä kautta varmistaa osaavan työvoiman hyvä saatavuus. Tutkimuskysymyksiin vastaamalla pyrittiin antamaan toimeksiantajalle tietopohjaa työnantajakuvansa kehittämiseen.

Opinnäytetyön teoriapohjan muodostavat työnantajakuvan, maineen ja mielikuvan käsitteet, työnantajan vetovoimatekijöistä tehdyt tutkimukset sekä nuorten sukupolvien työelämään liittyvät arvostukset. Lisäksi tietoperustassa käsitellään rekrytointiviestintää työnantajakuvan välittäjänä ja rakentajana sekä keinoja, joilla työnantajakuvaa voidaan kehittää ja seurata. Työssä käytettiin kvalitatiivista tutkimusotetta. Tutkimusaineisto koostui kahdeksasta teemahaastattelusta, jotka toteutettiin huhtikuussa 2018 Oulun ammattikorkeakoulun ja Oulun seudun ammattioppilaitoksen opiskelijoiden keskuudessa. Saatu aineisto käsiteltiin laadullisen sisällönanalyysin avulla.

Taloushallinnon opiskelijat määrittelivät unelmatyöpaikkansa neljän kategorian perusteella. Näitä olivat työn sisältö, työn tekemisen olosuhteet, työehdot ja kehittymisen mahdollisuus. Kiinnostavista yrityksistä he saivat tietoa kolmen väylän kautta: ”puskaradion”, koulun ja yrityksen oman viestinnän välityksellä. Erityisesti puskaradion ja koulun merkitys korostui. Tilitoimistotyötä pidettiin usein välivaiheena tai varavaihtoehtona. Tämä yleinen asenne toimialaan heijastui myös näkemyksiin Talenomista: yritystä saatettiin pitää urasuunnitelmissa eräänlaisena ponnahduslautana. Talenom nähtiin tunnettuna ja menestyvänä yrityksenä, joka panostaa henkilöstöön ja pystyy tarjoamaan monia mahdollisuuksia. Niin Talenomiin kuin tilitoimistoalaan yleensäkin liitettiin negatiivisina puolina työn kapea-alaisuus ja matalapalkkaisuus. Vaikka Talenomilla ei ole tunnettuudessa ongelmia, yrityksen kannattaa panostaa työnantajakuvansa kehittämiseen ollakseen parhaiden osaajien silmissä ensisijainen uravaihtoehto.

The purpose of this thesis was to find out how students of financial administrationsee Talenom Oyj and accounting agencies as employers. In addition, the goal was to see what kind of a job attracts these students. Attention was also paid to the channels through which the students get information about employers.

The competition for the qualified employees is becoming more and more intense. Accounting agencies are facing not only the challenges of retirement, but also the new competence requirements that digitalization brings about.The thesis was based on the client’s wish to get more of qualified applicants. The aim was to give the client knowledge through which it is possible to develop the company’s employer brand.

The theoretical background was gathered to explain the terms related to employer brand, reputation and mental image. The theory also discusses with employer attractiveness, young generation’s preferences and the communications during a recruiting process. Additionally, theoretical background discusses the ways in which the employer brand can be measured and developed. The thesis was implemented by using the qualitative research method. The research material consists of eight theme interviews that were carried outamong students in Oulu University of Applied Sciences and Oulu Vocational College. The data was analyzed by using qualitative content analysis.

The results showed that students assessed their dream ob based on four different categories. These categories were job content, working conditions, terms of employment and the possibility to develop oneself. Students got information about interesting companies by word of mouth,through school and the companies themselves. They often considered working in an accounting agencyas a temporary step on their career or as thesecond best choice. This notion was also present in their attitudes towards Talenom. At the same time Talenom was seen as a successful company that offers employees many possibilities.

Sparad: