Haku

Näyttelijän energia fyysisen teatterin Devising-prosessissa

QR-koodi

Näyttelijän energia fyysisen teatterin Devising-prosessissa

Tämä opinnäytetyö on laadullinen tutkimus näyttelijän energiasta. Opinnäytetyön taiteellisena osuutena tekijä toteutti kaksi fyysisen teatterin produktiota, devising- työmenetelmällä. Likaminn toteutettiin kahden teatteri-ilmaisun ohjaaja-opiskelijan kanssa, Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulun hankkeistama Kokkolan Talviharmonikka-festivaaliin alkukeväästä 2012. Seuraava produktio toteutettiin niin ikään kahden muun teatteri-ilmaisun ohjaajan yhteistyössä, materiaalina Edgar Allan Poen Korppi –teksti, keväällä 2012.

Opinnäytetyön lähtökohtana oli tekijän Likaminn–produktion pohjalta herännyt kiinnostus syventää ymmärrystään näyttelijän energiasta, sekä tarve päästä käsitteeseen kiinni konkreettisemmin soveltaen sitä toimintaansa. Tämän myötä tekijän tavoite oli löytää oman yksilöllisen energiansa laatu, syventäen ymmärrystään sen luonteesta ja tätä kautta kehittää ilmaisuvoimaansa sekä lavaolemustaan.

Tekijän tavoite oli lähestyä tätä laadullista tutkimusta näyttelijän energiasta fenomenologiseen filosofiaan pohjaten, prosessin sisällä tekemiensä subjektiivisten havaintojen ja kokemuksiensa kautta. Tekijä peilasi toimintaansa ja ajatuksiaan korppi-produktiossa Eugenio Barban teoriaan energia-käsitteestä, sekä heijasti pohdintojaan luovuudesta itämaisen filosofin Oshon uskomuksiin. Roolihahmon rakentamisessa tekijän tukena toimi Jerzy Grotowskin teatteri näkemys ”köyhästä teatterista.” Tämän lisäksi tutkimuksen tukena toimivat tekijän prosessin aikana ylläpitämä työpäiväkirja.

Tutkimuksen jälkeisen analyysin pohjalta voidaan todeta, että tullakseen tietoisemmaksi energian laadusta, on tekijän ymmärrettävä oman energiansa yksilöllisyys. Antautumalla hetkelle ja läsnäololle, voidaan saavuttaa energeettisyyden piste jossa luovuus ja ilmaisuvoima kohtaavat, jotka tekijä kokee edellytykseksi vahvemmalle lavaolemukselle.

Tallennettuna: