Haku

Arjen käytäntöjen opas lastentarhanopettajan työvälineenä

QR-koodi

Arjen käytäntöjen opas lastentarhanopettajan työvälineenä

Tutkimuksemme aiheena oli selvittää, kuinka Arjen käytäntöjen opas auttaa lastentarhanopettajan suunnittelutyössä ja miten se toimii lastentarhanopettajan työvälineenä. Tutkimuksessamme saimme myös selville, kuinka Arjen käytäntöjen oppaan käyttöönotto sujui ja kuinka Arjen käytäntöjen opasta voisi vielä kehittää.

Opinnäytetyömme on kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus. Aineistonkeruumenetelmänä käytimme puolistrukturoitua teemahaastattelua, joka toteutettiin ryhmähaastatteluina. Haastateltavina olivat peruspalvelukuntayhtymä Kallion alueella toimivat lastentarhanopettajat. Ryhmähaastatteluja oli kaksi, ensimmäiseen osallistui kaksi haastateltavaa ja toiseen kuusi. Ryhmähaastattelun teemat muodostuivat Arjen käytäntöjen oppaan sisällön ja siihen liittyvän teorian pohjalta.

Tutkimuksessamme tuli ilmi, että Arjen käytäntöjen opas toimii vain välillisenä lastentarhanopettajan suunnittelun työvälineenä. Arjen käytäntöjen oppaan käyttäminen työvälineenä vaihteli yksiköittäin hyvin paljon. Eri päiväkotiyksiköt olivat hyvin eri vaiheissa Arjen käytäntöjen oppaan käyttämisessä, jotkut yksiköt olivat vasta alussa ja jotkut yksiköt käyttivät sitä säännöllisesti. Arjen käytäntöjen opas loi työyhteisöön yhteisöllisyyttä, kun päiväkotiyksikön henkilökunta sopii yhteiset käytäntömallit päiväkodin arkeen. Arjen käytäntöjen oppaaseen on saatu koottua hyvin paljon tietoa siitä, millainen hyvä päiväkoti on ja kuinka varhaiskasvattaja toimii siellä lapsen hyväksi.

Tallennettuna: