Sökning

Arjen käytäntöjen opas lastentarhanopettajan työvälineenä

QR-kod

Arjen käytäntöjen opas lastentarhanopettajan työvälineenä

Tutkimuksemme aiheena oli selvittää, kuinka Arjen käytäntöjen opas auttaa lastentarhanopettajan suunnittelutyössä ja miten se toimii lastentarhanopettajan työvälineenä. Tutkimuksessamme saimme myös selville, kuinka Arjen käytäntöjen oppaan käyttöönotto sujui ja kuinka Arjen käytäntöjen opasta voisi vielä kehittää.

Opinnäytetyömme on kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus. Aineistonkeruumenetelmänä käytimme puolistrukturoitua teemahaastattelua, joka toteutettiin ryhmähaastatteluina. Haastateltavina olivat peruspalvelukuntayhtymä Kallion alueella toimivat lastentarhanopettajat. Ryhmähaastatteluja oli kaksi, ensimmäiseen osallistui kaksi haastateltavaa ja toiseen kuusi. Ryhmähaastattelun teemat muodostuivat Arjen käytäntöjen oppaan sisällön ja siihen liittyvän teorian pohjalta.

Tutkimuksessamme tuli ilmi, että Arjen käytäntöjen opas toimii vain välillisenä lastentarhanopettajan suunnittelun työvälineenä. Arjen käytäntöjen oppaan käyttäminen työvälineenä vaihteli yksiköittäin hyvin paljon. Eri päiväkotiyksiköt olivat hyvin eri vaiheissa Arjen käytäntöjen oppaan käyttämisessä, jotkut yksiköt olivat vasta alussa ja jotkut yksiköt käyttivät sitä säännöllisesti. Arjen käytäntöjen opas loi työyhteisöön yhteisöllisyyttä, kun päiväkotiyksikön henkilökunta sopii yhteiset käytäntömallit päiväkodin arkeen. Arjen käytäntöjen oppaaseen on saatu koottua hyvin paljon tietoa siitä, millainen hyvä päiväkoti on ja kuinka varhaiskasvattaja toimii siellä lapsen hyväksi.

The subject of this thesis was a guide to everyday practises. The aim of this study was to examine how the guide to everyday practises helps kindergarten teachers in their planning and how it works as a tool in a kindergarten teacher’s work. This thesis also examined how taking the guide into use went and how the guide could be developed.

This thesis was qualitative. The research material was collected through a themed group discussion. Two group discussions were held and participants were kindergarten teachers. The themes of the group discussions based on the guide to everyday practises and the theory linked to it.

The guide to everyday practises works as an indirect tool in the planning of kindergarten teacher’s work. Using the guide to everyday practises varies a lot. Some day care centers had just started to process of guide to everyday practises and some had used it more. The guide to everyday practises increased the sense of community in the work community. The guide has a lot of information about an ideal day care center and how kindergarten teachers should work there for the wellbeing of the child.

Sparad: