Haku

Pedagogiaa ja pelimannimusiikkia kitaristille : Informaali ja formaali oppiminen ja soitinlähtöisyys kansanmusiikissa

QR-koodi

Pedagogiaa ja pelimannimusiikkia kitaristille : Informaali ja formaali oppiminen ja soitinlähtöisyys kansanmusiikissa

Opinnäytetyölläni oli kaksi tavoitetta: analysoida kansanmusiikin oppimista informaalin ja formaalin oppimisen näkökulmasta ja laatia pedagogista materiaalia akustiselle, teräskieliselle kitaralle pelimannimusiikin sovituksien muodossa. Ensimmäistä tavoitetta toteutin etsimällä informaalin ja formaalin oppimisen piirteitä kansanmusiikkia ja sen pedagogiaa käsittelevistä tutkimuksista ja kuvauksista. Lähdemateriaali koostui väitöskirjatutkimuksista, kirjoituksista ja kuvauksista kansanmusiikin oppimisesta instituutioissa ja niiden ulkopuolella. Pedagogisessa materiaalissani etsin tapoja sovittaa pelimannimusiikin piirteitä, muuan muassa melodista ja rytmistä muuntelua ja harmonian lisäämistä akustiselle kitaralle.

Menetelmänä oli soveltaa tutkimuksia informaalista ja formaalista oppimisesta populaarimusiikin ja yleisen musiikkiteorian alalta ja tutkia, millaisia informaaleja ja formaaleja oppimisen piirteitä kansanmusiikin väitöstutkimuksissa ja kuvauksissa kansanmusiikin oppimisesta löytyy. Kitarasovituksia tehtäessä sovellettiin soitinlähtöisyyttä lähestymällä pelimannimusiikkia nimen omaan kitaran ehdoilla.

Tutkimus osoitti, että kansanmusiikin oppimista koskevassa diskurssissa korostuvat sellaiset informaalin oppimisen piirteet, kuten improvisaatio, muuntelu, luovat menetelmät, oppilas-opettaja-hierarkian purkaminen sekä nuotista pois pyrkiminen, vaikka kyse olisi formaalissa kehyksessä, instituutiossa, tapahtuvasta opetuksesta. Ennen institutionaalista opetusta, on oppimisessa ollut havaittavissa formaalin oppimisen piirteitä, kuten mestari-kisälli-menetelmässä. Kansanmuusikkouden ja taiteilijuuden korostaminen taas liittyy kansanmusiikin nostamiseen muiden, jo pitkälle institutionaalistuneiden musiikin lajien rinnalle, ja on täten formaali piirre. Käytännössä sekä muodollinen että epämuodollinen oppiminen lomittuvat ja kietoutuvat toisiinsa, ja näin on myös kansanmusiikin oppimisessa ja opetuksessa. Ratkaisevinta on se, millaista kommunikaatio opettajan ja oppilaan välillä on ja miten oppimistilanne on kehystetty.

Tallennettuna: