Haku

Luova, arvokas ja rakastettu : Taidemenetelmien käyttö seurakunnan tyttöjen ja poikien itsetuntoleirillä

QR-koodi

Luova, arvokas ja rakastettu : Taidemenetelmien käyttö seurakunnan tyttöjen ja poikien itsetuntoleirillä

Hirvikangas, Mirkka & Lehtinen, Miisa. Luova, arvokas ja rakastettu. Taideme-netelmien käyttö seurakunnan tyttöjen ja poikien itsetuntoleirillä. Kauniainen, syksy 2015, 114 s., 2 liitettä.

Diakonia-ammattikorkeakoulu, Sosiaalialan koulutusohjelma, Kristillisen lapsi- ja nuorisotyön suuntautumisvaihtoehto, sosionomi (AMK) + kirkon nuorisotyöntekijän virkakelpoisuus. Opinnäytetyö on produktio, jonka tavoitteena oli suunnitella ja toteuttaa taidemenetelmin itsetuntoa käsittelevä leiri tytöille ja pojille sekä koota leiristä materiaalipaketti, jonka avulla leirin voi toteuttaa eri seurakunnissa. Materiaalin tavoitteena oli myös auttaa leiriläisiä näkemään itsensä arvokkaina Jumalan luomina yksilöinä ja rohkaista heitä kokeilemaan jotain itselleen uutta uusien näkökulmien ja kokemusten kautta. Materiaalia testattiin kahdella Kemijärven seurakunnan varhaisnuorisotyön leirillä kesällä 2015 Ailangan leirikeskuksessa.

Opinnäytetyön teoriaosassa esitellään työn lähtökohdat ja yhteistyötaho. Lisäksi esitellään aineistoa itsetunnosta, tytöistä ja pojista, taidemenetelmistä kristillisessä toiminnassa ja luovuudesta. Taidemenetelmistä keskitytään kuvataiteeseen, musiikkiin, tanssiin ja valokuvaukseen. Prosessi alkoi keväällä 2014, kun sovittiin opinnäytetyön aiheesta. Materiaalia testattiin ja kehitettiin palautteen pohjalta. Materiaali sisältää taidemenetelmiä hyödyntävän itsetuntoleirin toteuttamista varten ideoita, joiden pohjalta on mahdollista toteuttaa leiri tytöille ja pojille eri seurakunnissa. Materiaalissa esi-tellään myös ehdotus leirin aikatauluksi sekä yksityiskohtaisia kuvauksia kunkin taidepajan harjoitteista.

Opinnäytetyön tavoitteet toteutuivat hyvin. Materiaalista oltiin kiinnostuneita ja siitä saatiin leirien perusteella rohkaisevaa ja rakentavaa palautetta. Materiaali vastasi tekijöiden tavoitteita itsetunnon tukemisesta taiteen keinoin. Prosessi tuki ammatillista kasvua ja tuotti tärkeitä oivalluksia leirin vetämisestä, tytöistä ja pojista sekä itsetunnosta.

Tallennettuna: