Haku

Yhdessä maailmassa -lautapeli : Työväline lähetyskasvatuksen tukemiseen kristillisessä nuorisotyössä

QR-koodi

Yhdessä maailmassa -lautapeli : Työväline lähetyskasvatuksen tukemiseen kristillisessä nuorisotyössä

Berg, Anton. Yhdessä maailmassa -lautapeli: työväline lähetyskasvatuksen tukemiseen kristillisessä nuorisotyössä, syksy 2015. 78 s., 8 liitettä. Diakonia-ammattikorkeakoulu, Sosiaalialan koulutusohjelma, Kristillisen lapsi- ja nuorisotyön suuntautumisvaihtoehto, sosionomi (AMK) + kirkon nuorisotyönohjaajan virkakelpoisuus. Opinnäytetyön tavoitteena oli tukea kirkon rippikoulun jälkeistä nuorisotyön lähetyskasvatusta, kehittää nuorissa mielenkiintoa herättävä peli, tukea yhteisöllisyyttä seurakunnassa, osallistaa nuoria pelin suunnitteluprosessiin ja kunnioittaa Suomen Lähetysseuran arvomaailmaa. Lähetysseura toimi opinnäytetyön yhteistyötahona. Työn lähtökohta oli toiminnallinen lähetysnäyttely nimeltään Yhdessä maailmassa. Tarkoituksena oli työstää toimiva prototyyppi opinnäytetyönä. Työtä varten kartoitettiin tietoa lähetystyöstä, nuorista, seurakunnan nuorisotyöstä, oppimisesta, pelikulttuurista sekä pelien opetuksellisesta käytöstä. Pelin temaattinen painopiste oli Lähetysseuran ulkomaan työhön tutustumisessa. Työn prosessi käynnistyi keväällä 2014. Teoriaa kartoitettiin kevääseen 2015. Ensimmäinen toimiva prototyyppi meni testikäyttöön syyskuussa ja lopullinen lokakuussa. Lopullista versiota testattiin kahdessa eri seurakunnassa. Työ luovutettiin sen jälkeen kehittämisehdotuksineen Suomen Lähetysseuralle. Pelin kehityksessä hyödynnettiin pelisuunnitelmaa. Yhdessä maailmassa -lautapeli on 2–6 pelaajan yhteistyöpeli. Pelaajat pelaavat Lähetysseuran ulkomaan työntekijöinä ensimmäisen työkauden läpi. Pelaajat hankkivat paikalliselta kirkolta avustuksia, tutustuvat kirkon tarjoamiin hankkeisiin ja sijoittavat näitä hankkeita kahdeksaan kirkkoa ympäröivään kylään. Hankekorteissa on myös erilaisia kysymyksiä, joihin pelaajat vastaavat. Loppua kohden pelaajat kohtaavat myös erilaisia haasteita. Pelaajien tavoite on saada mahdollisimman paljon pisteitä. Pelin pituus testeissä oli noin puolitoista tuntia. Pelin materiaali on tarkoitettu Suomen Lähetysseuran käyttöön ja luvaton kopiointi on kielletty. Peliprototyyppi osoittautui toimivaksi testiryhmissä. Peli koettiin mielenkiintoiseksi, yhteisölliseksi ja opettavaiseksi. Erityisesti pelin koettiin opettavan hyvin lähetystyön kokonaisvaltaisuudesta. Kehitettävät asiat olivat sääntöjen tiivistäminen ja selkeyttäminen sekä pelin pituuden lyhentäminen, jotta sitä voitaisiin käyttää paremmin esimerkiksi luokkahuonetilanteissa. Asiasanat: lähetystyö, kristillinen kasvatus, pelit, opetusmenetelmät, yhteisölli-syys, nuoret, kirkon nuorisotyö, toiminnallinen opinnäytetyö.

Tallennettuna: