Haku

Erityislastentarhanopettajien keinot sosioemotionaaliseen tukemiseen lasten vertaissuhteissa

QR-koodi

Erityislastentarhanopettajien keinot sosioemotionaaliseen tukemiseen lasten vertaissuhteissa

TIIVISTELMÄ Ahola, Minna Erityislastentarhanopettajien keinot sosioemotionaaliseen tukemiseen lasten vertaissuhteissa Helsinki, syksy 2016, 57 sivua, 1 liite. Diakonia-ammattikorkeakoulu, sosiaalialan koulutusohjelma, sosionomi (AMK) + lastentarhanopettajan virkakelpoisuus.

Tutkimukseni tarkoitus oli kuvailla menetelmiä ja konkreettisia keinoja, joita erityislastentarhanopettajat käyttävät sosioemotionaalista tukea tarvitsevien lasten vertaissuhteiden tukemiseen päiväkodin arjessa. Keskityin erityisen tuen antamiseen lapsille, joilla on sosioemotionaalisia haasteita. Lapset voidaan jaotella yhtäältä aggressiivisesti käyttäytyviin lapsiin ja toisaalta vetäytyvästi käyttäytyviin lapsiin.

Tutkimuksen teoriaosuudessa korostui inkluusion ja osallisuuden merkitys lapsen sosioemotionaaliselle kehitykselle. Päiväkodin kasvattajien todettiin kokevan ammattitaitonsa joutuvan koetukselle päivittäin. Erityislastentarhanopettajat nähtiin keskeisenä voimavarana.

Keräsin aineiston helsinkiläisille erityislastentarhanopettajille tekemälläni kyselyllä. Kahdeksan erityislastentarhanopettajaa (joista yksi oli muualta Uudeltamaalta) vastasi kyselyyn syksyllä 2015. Tutkimusotteeni oli laadullinen. Analysoin kyselyn laadullisella sisällönanalyysilla, jossa etsin keskeisiä teemoja teoriaohjautuvasti.

Jaoin tulokset tutkimuskysymysteni mukaisesti erityislastentarhanopettajien toimintaan erityistä tukea tarvitsevan lapsen kanssa, heidän toimintaansa suhteessa vertaislapsiin sekä toimintaympäristöön liittyviin ratkaisuihin. Yläteemoiksi nousivat lähiohjaus, kannustaminen, dialogisuus ja pedagoginen herkkyys, leikki ja yhteisöllisyys, rajojen asettaminen sekä kasvatuskumppanuus.

Tallennettuna: