Haku

Pitkäaikaissairaan lapsen perheen kokemuksia vertaistuesta: Kirjallisuuskatsaus

QR-koodi

Pitkäaikaissairaan lapsen perheen kokemuksia vertaistuesta: Kirjallisuuskatsaus

Opinnäytetyöni tarkoitus oli kuvailla pitkäaikaissairaiden lasten perheiden kokemuksia vertaistuesta. Opinnäytetyölläni halusin saada perheiden kokemuksista lisää tietoa, jotta niitä voitaisiin hyödyntää Munuais- ja Maksaliiton vertaistukitoiminnassa. Opinnäytetyön menetelmä oli kuvaileva kirjallisuuskatsaus.

Tulosten mukaan vertaistuki ja vertaistoiminta koettiin tärkeän osana perheiden selviytymistä. Vertaiset koettiin tukijoina toisenlaisiksi kuin perheen läheiset, koska vertaiset ovat kokeneet saman ja he ymmärtävät tilannetta paremmin. Sopeutumisvalmennus-kurssit koetiin hyödyllisiksi, vaikka kynnys osallistumiseen oli korkea. Kursseilla tutustuttiin vertaisperheisiin, koettiin voimaantumista ja saatiin positiivisia tuntemuksia. Vertaistuen ja vertaistoiminnan toivottiin olevan helposti saatavilla ja koska varsinkin haja-asutusalueilla saatavuus on hankalaa, siksi verkossa tapahtuvan tuen ja toiminnan kysyntä on haja-asutusaluilla suurempaa.

Tuloksista voidaan päätellä, että vertaistuen eri muodot ovat kaikki yhtä merkittäviä pitkäaikaissairaiden lasten perheille. Terveydenhuollossa vertaistuki tulisi huomioida yhtenä tarpeellisen tiedon lähteistä. Vertaistuki on tärkeä etenkin kokemuksellisen tiedon lähde.

The purpose of this thesis was to describe the experiences of the peer support the families of children with long-term illnesses receive. The aim was to map out and describe information and results gained from families’ experiences. Furthermore, to utilize them later in the peer to peer support activities of the Kidney and Liver Association. The method of the thesis was a descriptive literature review.

According to the results, peer support and peer-to-peer activities are seen as an important part of family coping and resilience. The peers are regarded to be supportive in a different way from the family's relatives because they (the peers) have similar experiences, and they understand the situation better. Adaptation courses are considered useful even though at the beginning, families found it hard to participate. The peer families who get familiar with these courses, experience empowerment and get positive feelings. It is hoped that peer support and peer-to-peer activities are easily available. Especially, in sparsely populated areas their access is perceived to be difficult. Therefore, the demand for online support and activities is higher in such areas.

Results indicate, different forms of peer-support are all as significant to families of children with long-term illnesses. Peer-support should be considered in healthcare as a one source of necessary information. Peer-support is especially important source of experiential knowledge.

Tallennettuna: