Sökning

Spiritualiteetti sotilasrippikoulussa

QR-kod

Spiritualiteetti sotilasrippikoulussa

TIIVISTELMÄ Joenpelto, Johannes & Sipilä, Mika. Spiritualiteetti sotilasrippikoulussa. Järvenpää, kevät 2011, 54 s., 4 liitettä. Diakonia-ammattikorkeakoulu, Diak Etelä Järvenpää. Sosiaalialan koulutusohjelma, Kristillisen lapsi- ja nuorisotyön suuntautumisvaihtoehto, sosionomi (AMK) + kirkon nuorisotyönohjaajan virkakelpoisuus. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää mikä osuus spiritualiteetilla on sotilasrippikoulussa ja millä tavalla varusmiehet kokevat sen. Päämääränä oli selvittää toteutuvatko spiritualiteetin tavoitteet Rippikoulusuunnitelma 2001:n mukaan. Tutkimuksen aineisto on kerätty laadullisen tutkimuksen keinoin. Tutkimusmenetelmänä on käytetty osallistuvaa havainnointia. Aineisto kerättiin osallistumalla Suomen puolustusvoimien järjestämälle sotilasrippikoululeirille 2010 ja havainnoimalla siellä oppitunteja sekä hartauksia. Leirin kesto oli neljä päivää. Havainnoijia oli kaksi, jotka molemmat täyttivät omat havainnointilomakkeensa jokaisessa edellä mainitussa tilaisuudessa. Lisäksi varusmiehet vastasivat kyselyyn liittyen heidän omiin kokemuksiinsa spiritualiteetista sotilasrippikoulussa. Tutkimus osoittaa, että spiritualiteetti näkyy sotilasrippikoulussa oppitunneilla ja hartauksissa. Rippikoulusuunnitelman mukaisesti opetuskokonaisuuksissa näkyi elementtejä rukous-korista. Hartauksissa ja oppitunneilla käytettiin eri spiritualiteetin elementtejä, kuten laulua, rukousta ja Raamatun lukua. Varusmiehet kokivat hartauselämän pääosin positiivisena asiana. Tutkimuksen johtopäätös on, että spiritualiteetti näkyi hyvin hartauksissa ja oppitunneilla. Siihen voisi panostaa enemmän myös rippikoulun muussa toiminnassa. Hartauksissa voisi tutkimuksen mukaan kiinnittää enemmän huomiota eri rukousten käyttöön. Asiasanat: spiritualiteetti, Suomen puolustusvoimat, sotilasrippikoulu, kvalitatiivinen tutkimus, Rippikoulusuunnitelma 2001.

ABSTRACT

Joenpelto, Johannes and Sipilä, Mika. Spirituality in a military confirmation camp. 54 p., 4 appendices. Language: Finnish. Järvenpää, Spring 2011. Diaconia University of Applied Sciences. Degree Programme in Social Services, Option in Christian Youth Work. Degree: Bachelor of Social Services. The objective of the study was to find out the role spirituality in confirmation camps in the Finnish defence forces and how the conscripts experience spirituality. Another goal of the study was to survey if the goals of spirituality stated in the Confirmation Training Plan 2001 are met. The qualitative approach was used. The material was collected by observing lectures and devotions in a military confirmation camp in spring of 2010. The duration of the camp was four days. There were two observers who both collected separate materials for the study. In addition, the conscripts answered a questionnaire on their own feelings and experiences about the military confirmation camp. The results indicate that spirituality is a part of the lectures and devotions. Spirituality was a part of the teaching periods as said in the Confirmation Training Plan 2001. Different spiritual elements were used at the devotions, such as singing and prayer. The conscripts were mostly pleased with the spirituality in the military confirmation camp. As a conclusion to this study it may be said that spirituality was a solid part of the lectures and devotions, although it could have played a bigger role in other activities. The study also suggests that usage of prayers should be increased in the devotions.

Keywords: spirituality, Finnish defence forces, military confirmation camp, qualitative study, Confirmation Training Plan 2001.

Sparad: