Haku

Monikulttuurinen kasvatuskumppanuus päiväkoti Sepänmäessä

QR-koodi

Monikulttuurinen kasvatuskumppanuus päiväkoti Sepänmäessä

TIIVISTELMÄ

Salo, Elina & Vauhkonen, Heidi. Monikulttuurinen kasvatuskumppanuus päiväkoti Sepänmäessä. Helsinki, kevät 2011, 104 s., 6 liitettä. Diakonia-ammattikorkeakoulu, Diak Etelä, Helsinki. Sosiaalialan koulutusohjelma, sosionomi (AMK) + Lastentarhanopettajan kelpoisuus/ Sosiaalialan koulutusohjelma, sosionomi (AMK).

Opinnäytetyömme tavoitteena oli selvittää maahanmuuttajataustaisten perheiden kokemuksia kasvatuskumppanuudesta päiväkoti Sepänmäessä. Lisäksi tarkoituksena oli kartoittaa päiväkodin hoito- ja kasvatushenkilöstön kokemuksia ja näkemyksiä maahanmuuttajataustaisten perheiden kanssa tehtävästä yhteistyöstä. Tämän lisäksi pyrimme kartoittamaan monikulttuurisen kasvatuskumppanuuden mahdollisia erityispiirteitä, haasteita sekä vahvuuksia.

Opinnäytetyön teoriaosiossa selvensimme monikulttuurisuuden, varhaiskasvatuksen ja kasvatuskumppanuuden käsitteitä ja niiden historiaa sekä nykyisyyttä. Tietoa on haettu kirjallisuudesta, internetistä sekä erilaisista alan tutkimuksista.

Opinnäytetyömme on kvalitatiivinen tutkimus. Aineisto kerättiin helsinkiläisestä päiväkoti Sepänmäestä haastattelemalla viittä päiväkodin asiakkaana olevaa vanhempaa sekä viittä päiväkodin hoito- ja kasvatushenkilöstön jäsentä. Aineiston keruussa käytimme puolistrukturoitua teemahaastattelua. Aineiston analysoinnissa käytimme apuna teemoittelua.

Tutkimustulosten mukaan vanhemmat sekä päiväkodin hoito- ja kasvatushenkilöstö kokivat pääsääntöisesti monikulttuurisen kasvatuskumppanuuden toteutuvan hyvin päiväkoti Sepänmäessä. Hoito- ja kasvatushenkilöstö koki, että kasvatuskumppanuutta toteutetaan kaikkien perheiden kohdalla lähtökohtaisesti samalla tavalla huolimatta perheen kulttuuritaustasta. Tiettyjen kulttuurillisten tekijöiden huomiointi nähtiin tärkeänä onnistuneen monikulttuurisen kasvatuskumppanuuden toteuttamisessa. Myös vanhemmat näkivät heidän toiveidensa huomioinnin olevan tärkeää. Vanhemmat kuitenkin kokivat päiväkodin hoito- ja kasvatushenkilöstön huomioivan heidän mahdolliset kulttuurilliset erityistarpeensa hyvin eikä minkäänlaisia kehittämisen kohteita noussut esille.

Hoito- ja kasvatushenkilöstö sekä vanhemmat kokivat ymmärtäväisen, avoimen ja kompromissihaluisen lähestymistavan tärkeänä onnistuneen monikulttuurisen kasvatuskumppanuuden toteuttamisessa.

Asiasanat: kasvatuskumppanuus, maahanmuuttajat, päiväkodit, monikulttuurisuus, varhaiskasvatus, kvalitatiivinen tutkimus

Tallennettuna: