Sökning

Monikulttuurinen kasvatuskumppanuus päiväkoti Sepänmäessä

QR-kod

Monikulttuurinen kasvatuskumppanuus päiväkoti Sepänmäessä

TIIVISTELMÄ

Salo, Elina & Vauhkonen, Heidi. Monikulttuurinen kasvatuskumppanuus päiväkoti Sepänmäessä. Helsinki, kevät 2011, 104 s., 6 liitettä. Diakonia-ammattikorkeakoulu, Diak Etelä, Helsinki. Sosiaalialan koulutusohjelma, sosionomi (AMK) + Lastentarhanopettajan kelpoisuus/ Sosiaalialan koulutusohjelma, sosionomi (AMK).

Opinnäytetyömme tavoitteena oli selvittää maahanmuuttajataustaisten perheiden kokemuksia kasvatuskumppanuudesta päiväkoti Sepänmäessä. Lisäksi tarkoituksena oli kartoittaa päiväkodin hoito- ja kasvatushenkilöstön kokemuksia ja näkemyksiä maahanmuuttajataustaisten perheiden kanssa tehtävästä yhteistyöstä. Tämän lisäksi pyrimme kartoittamaan monikulttuurisen kasvatuskumppanuuden mahdollisia erityispiirteitä, haasteita sekä vahvuuksia.

Opinnäytetyön teoriaosiossa selvensimme monikulttuurisuuden, varhaiskasvatuksen ja kasvatuskumppanuuden käsitteitä ja niiden historiaa sekä nykyisyyttä. Tietoa on haettu kirjallisuudesta, internetistä sekä erilaisista alan tutkimuksista.

Opinnäytetyömme on kvalitatiivinen tutkimus. Aineisto kerättiin helsinkiläisestä päiväkoti Sepänmäestä haastattelemalla viittä päiväkodin asiakkaana olevaa vanhempaa sekä viittä päiväkodin hoito- ja kasvatushenkilöstön jäsentä. Aineiston keruussa käytimme puolistrukturoitua teemahaastattelua. Aineiston analysoinnissa käytimme apuna teemoittelua.

Tutkimustulosten mukaan vanhemmat sekä päiväkodin hoito- ja kasvatushenkilöstö kokivat pääsääntöisesti monikulttuurisen kasvatuskumppanuuden toteutuvan hyvin päiväkoti Sepänmäessä. Hoito- ja kasvatushenkilöstö koki, että kasvatuskumppanuutta toteutetaan kaikkien perheiden kohdalla lähtökohtaisesti samalla tavalla huolimatta perheen kulttuuritaustasta. Tiettyjen kulttuurillisten tekijöiden huomiointi nähtiin tärkeänä onnistuneen monikulttuurisen kasvatuskumppanuuden toteuttamisessa. Myös vanhemmat näkivät heidän toiveidensa huomioinnin olevan tärkeää. Vanhemmat kuitenkin kokivat päiväkodin hoito- ja kasvatushenkilöstön huomioivan heidän mahdolliset kulttuurilliset erityistarpeensa hyvin eikä minkäänlaisia kehittämisen kohteita noussut esille.

Hoito- ja kasvatushenkilöstö sekä vanhemmat kokivat ymmärtäväisen, avoimen ja kompromissihaluisen lähestymistavan tärkeänä onnistuneen monikulttuurisen kasvatuskumppanuuden toteuttamisessa.

Asiasanat: kasvatuskumppanuus, maahanmuuttajat, päiväkodit, monikulttuurisuus, varhaiskasvatus, kvalitatiivinen tutkimus

ABSTRACT

Salo, Elina and Vauhkonen, Heidi Multicultural pedagogical partnership at a day care centre. 104 p., 6 appendices. Language: Finnish. Helsinki, Spring 2011. Diaconia University of Applied Sciences. Degree Programme in Social Services: Bachelor of Social Services.

The aim of this thesis was to clarify parents´ and day care personnels´ experiences of multicultural pedagogical partnership at the day care centre Sepänmäki in Helsinki. The aim was also to study how pedagogical partnership was realized when working with families with a different cultural background. We studied the different kinds of characteristics, challenges and assets that multiculturalism brings to pedagogical partnership.

The theory section of the thesis clarifies the concepts of multiculturalism, early childhood education and pedagogical partnership. The theory was collected from literature, internet and previous studies in the field.

The study was qualitative. The data was collected from the day care centre by interviewing five parents and five members of the day care personnel. The interviews focused on e.g. roles and shared responsibilities in multicultural pedagogical partnership and experiences of partnership. Semi-structured interviews were used as a research method. The data was analyzed thematically.

According to the results of the thesis, parents and day care personnel experienced that multicultural pedagogical partnership did mainly work well. Day care personnel experienced that pedagogical partnership was being implemented on the same basis despite possible cultural differences of the families. However, particular cultural factors relating to e.g. food, clothing and traditions were seen important to consider when building a multicultural pedagogical partnership. Also, the parents experienced that it was important for their wishes to be heard. The parents felt that the personnel in the day care centre did take their wishes into consideration and no improvement propositions emerged.

The day care centre personnel and parents felt that an understanding, open-minded and sincere approach was important in the realization of a successful multicultural pedagogical partnership as well as a willingness to compromise.

Keywords: pedagogical partnership, multiculturalism, early childhood education, day care centre.

Sparad: