Haku

Valokuvausta kasvatustyössä : Koulutus kasvatustyön aikuisopiskelijoille Raahen Aikulla

QR-koodi

Valokuvausta kasvatustyössä : Koulutus kasvatustyön aikuisopiskelijoille Raahen Aikulla

Opinnäytetyössäni tutkin eri tapoja hyödyntää valokuvaa ja valokuvausta kasvatustyön ammateissa. Syvennyin teoriatiedon avulla valokuvaterapiaan, voimauttavan valokuvan menetelmään sekä Reggio Emilian pedagogiikkaan, jossa valokuvat ja valokuvaus ovat läsnä muun muassa pedagogisen dokumentoinnin välineenä. Kyseisten menetelmien ideoiden ja sisältöjen pohjalta määrittelin valokuvan ja valokuvauksen tuomat keskeiset hyödyt, jotka ovat valokuva tiedon välittäjänä, valokuva reflektoinnin välineenä, valokuva identiteettityön välineenä sekä valokuva taidekasvatuksen, toiminnan tai oppimisen välineenä.

Lukuvuonna 2012–2013 järjestin Raahen Aikun kasvatustyön ammattien aikuisopiskelijoille kaksipäiväisen ”Valokuvausta kasvatustyössä” -koulutuksen, joka käsitteli niin kameran käyttöä sinänsä kuin valokuvauksen hyötyjä kasvatustyössä ja eri tapoja hyödyntää valokuvausta kasvatustyön ammateissa. Ennen koulutusta tein opiskelijoille ennakkokyselyn kartoittaakseni heidän lähtötasoaan valokuvaajina sekä koulutukseen kohdistuvia odotuksia. Koulutukseen osallistui 16 opiskelijaa vuosikurssin kaikkiaan kahdeksastatoista opiskelijasta. Koulutus koostui luento-opetuksesta, käytännön harjoituksesta ja kotitehtävistä. Sain opiskelijoilta ja heidän opettajaltaan hyvää palautetta koulutuksesta.

Valokuvasin opiskelumateriaalia varten Taidepäiväkoti Konstin lapsia ja Oulun kristillisen koulun iltapäiväkerholaisia. Sain esimerkki- ja kuvituskuvien lisäksi kokemuksen kuvauslupien hankkimisesta ja valokuvaustilanteen vuorovaikutuksesta.

Opinnäytetyöni lukeutuu kehittämispainotteisten opinnäytetöiden joukkoon, ja parhaiten sitä kuvaa mielestäni termi toiminnallinen opinnäytetyö. Suunnittelin koulutuksen sisällöt ja laadin koulutusmateriaalin alusta loppuun itse.

Digitaalisen valokuvauksen murroksen myötä valokuvaus on tullut jokaisen ulottuville, ja myös kasvatustyön toimintaympäristöissä valokuvaus on nykyään tavallista. Välineeseen perehtymisen kautta voidaan valokuvien avulla välittää halutun kaltainen viesti tehokkaammin. Kasvatustyössä on tärkeää asiakasta kunnioittava ja kuunteleva työote, ja näitä asioita on mahdollista välittää lapselle tai nuorelle myös valokuvauksen avulla.

Tallennettuna: