Haku

Nuorten kokemuksia digipeleistä ja näiden vaikutus nuorten kehitykseen kouluterveydenhuollossa

QR-koodi

Nuorten kokemuksia digipeleistä ja näiden vaikutus nuorten kehitykseen kouluterveydenhuollossa

TIIVISTELMÄ

Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää nuorten kokemuksia pelaamisen haitoista ja tuoda esille peliharrastuksen positiivisia vaikutuksia. Opinnäytetyössä selvitettiin miten ja missä nuori viettää aikaa digitaalisten pelien parissa. Myös peliharrastuksen tuomat hyödyt ja haitat tuodaan esille. Tutkimuksen tavoitteena oli saada myös selvää mistä nuoret hakevat tarvitessaan apua peliharrastuksen ongelmiin. Kyselyn avulla nuorten äänet tuodaan näkyviin. Tässä työssä sovelletaan määrällistä tutkimusotetta. Aineiston keruu tapahtui verkkokyselylomakkeella. Aineistoa analysoitiin pylväs- ja palkkikaavioiden avulla. Tutkimuksen tulokset analysoidaan teoriataustan pohjalta.

Opinnäytetyön keskeisemmät tulokset toivat esille, että nuorten pelaaminen on maltillista ja osana heidän arkeansa. Joillekin pelaaminen oli päivittäinen harrastus. Nuorten pelaaminen perustui sosiaalisen kanssakäymiseen, ajanviettoon ja viihdetarkoitukseen. Kysely nosti esille myös nuorten yleisesti käyttämiä sosiaalisen median palveluita. Tulokset osoittavat pelaamisen tuomia positiivisia ja negatiivisia puolia ja lisäksi vaikutuksia. Suurin osa nuorista ei koe tarvitsevansa avun hakemista. Tuloksien perusteella nuoret tietävät mistä hakea apua.

Tallennettuna: