Haku

Asiakas- ja vakuutuspalvelukeskuksen budjetointiprosessi

QR-koodi

Asiakas- ja vakuutuspalvelukeskuksen budjetointiprosessi

Tämän opinnäytetyön aiheena oli tutkia miten budjetointiprosessin jalkauttaminen oli onnistunut LähiTapiola Palvelut Oy:n asiakas- ja vakuutuspalvelukeskuksessa ja kuinka hyvin budjetoinnin yhteys toiminnan ohjaamisessa nähtiin. Työn tarkoituksena oli myös selvittää mitä mahdollisia ongelmia oli tähän mennessä prosessin jalkauttamista ilmennyt. Aihe ja tavoitteet mietittiin yhdessä yhtiön controller –yksikön kanssa.

Työn viitekehys rakentuu kahdesta pääluvusta. Ensimmäinen näistä käsittelee budjetointia ja budjettia teoriakirjallisuuteen ja artikkeleiden kautta. Toinen luku käsittelee rullaavaa budjetointia sen hyvien ja huonojen puolien kautta.

Työn toiminnallinen osuus sisältää kuvauksen kohdeyksiköstä sekä sen uudesta budjetointi-prosessista. Siinä esitellään tutkimuksen aikataulu, tutkimuksen teossa käytetyt kyselyt sekä niistä saadut tulokset.

Tutkimuksen taustatietoja varten kerättiin aineistoa avoimen, ei strukturoidun, haastattelun kautta. Haastatteluun osallistui kaksi asiantuntijaa. Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvantitatiivista eli laadullista menetelmää. Se toteutettiin kahden kyselyn perusteella. Vastaajajoukko koostui kohdeyksikön budjettivastuullisista henkilöistä.

Tuloksista voidaan todeta, että kohdeyksikön budjetointiprosessille asetetut tavoitteet ovat toteutuneet kohtuullisen hyvin. Johtopäätösten lopussa on kuitenkin esitetty muutamia kohtia joihin tulisi kiinnittää vielä huomiota. Tutkimuksen tavoitteiden voidaan myös todeta onnistuneen, sillä kyselyillä saatiin kartoitettua haluttua tietoa budjettivastuullisten kokemuksista ja ymmärryksestä liittyen budjetointiin ja budjetointiprosessiin.

Tallennettuna: