Haku

Oppimisanalytiikka opintojen vauhdittajana

QR-koodi

Oppimisanalytiikka opintojen vauhdittajana

Tässä opinnäytetyössä pohditaan konstruktiivisesti oppimisanalytiikan keinoja parantaa ja ylläpitää opiskelijoiden motivaatiota, jotta he valmistuisivat opinnoistaan suunnittelemassaan ajassa ja tavoittelemallaan osaamistasolla. Työn on tilannut Haaga-Helia, ja kohderyhmänä on yamk-opiskelijat ja -opettajat. Opinnäytetyön johtotähtenä on opiskelijoiden valmistuminen.

Tietopohja perustuu Oppimisanalytiikan perusteet –virtuaalikurssiin ja useisiin verkkolähteisiin oppimisanalytiikasta ja sisäisestä motivaatiosta. Empiria toteutettiin laadullisina tutkimuksina yhteiskehittämisen työpajalla, avoimilla verkkokyselyillä ja muutamalla henkilökohtaisella haastattelulla. Tutkimuksessa ja kehittämisessä hyödynnettiin palvelumuotoilun ja tulevaisuudentutkimuksen menetelmiä.

Löydöksinä ja suosituksina on, että opettajat aktivoivat opintojaksototeutuksillaan verkko-oppimisalustan oppimisanalytiikan ominaisuuksia. Opiskelijat toivovat opiskeluaan motivoimaan ajanhallinnan helpottamiseksi kalenterin, josta näkee kerralla kaikkien valitsemiensa opintojaksojen ajantasaiset tapahtumapäivät, sekä Edistymisen seuranta –mittarin, joka näyttää opettajan osoittamien tärkeimpien tehtävien suoritustilat kyseisellä opintojaksolla. Opettajille hyödyllinen ominaisuus on Suoritusten seuranta, jonka avulla opettaja näkee, miten opiskelijat esimerkiksi hyödyntävät annettuja oppimismateriaaleja ja etenevät hänen opintojaksollaan.

Oppimisanalytiikalla on paljon ja monipuolisesti annettavaa kouluyhteisölle. Oppimisanalytiikan käyttöönotto on useimmille opettajille muutos omaan toimintatapaan. Jotta muutos onnistuisi ja olisi mahdollisimman miellyttävä, se kannattaa tehdä pienin askelin, ja ottaa käyttöön vain muutama oppimisanalytiikan ominaisuus kerrallaan. Ensimmäiset käyttöön otettavat oppimisanalytiikan ominaisuudet on valittu siten, että niistä on näkyvää hyötyä sekä opiskelijoille että opettajille.

This thesis discusses about Learning Analytics, and how it can constructively improve and maintain students’ motivation to achieve their study goals and pace. Graduation is the main goal for all students, and schools too. This thesis is a commission from Haaga-Helia, and target groups are master’s students and their teachers. The guiding star of the thesis is the graduation of students.

Theory of the thesis is based on a virtual course called Basics of Learning Analytics, and several internet references about Learning Analytics and Internal Motivation. Empire consists of qualitative researches, as a hackathon, open question web surveys, and some face-to-face interviews. The study utilised methods of Service Design and Futures Studies.

The findings and recommendations are to deploy (activate) few features of learning analytics in Moodle. Students would benefit of an active Calendar to ease their study schedule, and a Progress bar to motivate in and track homework. These are useful to teachers, too. Performance bar would give a more holistic view to students’ skills.

Learning Analytics has a lot to give to school communities. Learning Analytics may change teachers’ method. Tiny steps and couple features only to be activated at a time are worth to ensure a successful transition. The recommended learning analytics features will benefit both students and teachers immediately, and school management next.

This thesis discusses about Learning Analytics, and how it can constructively improve and maintain students’ motivation to achieve their study goals and pace. Graduation is the main goal for all students, and schools too. This thesis is a commission from Haaga-Helia, and target groups are master’s students and their teachers. The guiding star of the thesis is the graduation of students.

Theory of the thesis is based on a virtual course called Basics of Learning Analytics, and several internet references about Learning Analytics and Internal Motivation. Empire consists of qualitative researches, as a hackathon, open question web surveys, and some face-to-face interviews. The study utilised methods of Service Design and Futures Studies.

The findings and recommendations are to deploy (activate) few features of learning analytics in Moodle. Students would benefit of an active Calendar to ease their study schedule, and a Progress bar to motivate in and track homework. These are useful to teachers, too. Performance bar would give a more holistic view to students’ skills.

Learning Analytics has a lot to give to school communities. Learning Analytics may change teachers’ method. Tiny steps and couple features only to be activated at a time are worth to ensure a successful transition. The recommended learning analytics features will benefit both students and teachers immediately, and school management next.

Tallennettuna: