Haku

Valmentavan esimiestyön merkitys organisaatiokulttuurin kehittämisessä

QR-koodi

Valmentavan esimiestyön merkitys organisaatiokulttuurin kehittämisessä

Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia käsityksiä organisaatiokulttuurista ja valmentavan esimiestyön merkityksestä sen kehittämisessä organisaation ja työntekijöiden näkökulmasta Scandic Oulu -hotelliklusterissa. Vuonna 2017 Suomen hotellialalla koettiin mittava muutos, kun Scandic hotelliketju osti Restelin majoitusliiketoiminnan. Integraation myötä kahden Oulussa sijaitsevan Scandic hotellin johtoryhmä yhtenäistettiin, eli hotellit muodostivat Scandic Oulu -klusterin. Klusteroinnin seurauksena klusterin johtoryhmän tehtävänä oli jalkauttaa organisaatiokulttuurille tyypillisiä piirteitä entisen Restelin yksikköön, joka oli lähtökohdiltaan erilainen.

Tutkimuksen teoreettinen viitekehys rakennettiin kahdesta teemasta: organisaatiokulttuuri ja valmentava esimiestyö. Teoreettinen viitekehys laadittiin klassisten organisaatiokulttuurintutkijoiden teorioista ja niitä täydennettiin nykyaikaisella empiirisellä tutkimuksella aiheesta. Tutkimuksen empiirinen osuus koostui kahdeksasta teemahaastattelusta ja vuoden 2019 henkilöstökyselystä. Haastateltavat ovat Scandicin työntekijöitä ja he edustivat monipuolisesti työntekijöitä, esimiehiä ja konsernin tukitoimintojen edustajia. Kerätty aineisto käsiteltiin teoriaohjaavalla sisällönanalyysilla.

Organisaatio- ja johtamiskulttuurilla on suuri vaikutus organisaation toiminnalle ja suoriutumiselle, mikä heijastuu taloudelliseen tulokseen sekä henkilöstön hyvinvointiin. Tämän tutkimuksen perusteella näytti siltä, että esimiehillä on merkittävä rooli organisaatiokulttuurin kehityksessä. Lisäksi tulosten pohjalta voidaan arvioida valmentavaan esimiestyöhön perustuvan johtamiskulttuurin soveltuvan hyvin organisaatiokulttuurin kehittämiseen.

Opinnäytetyön tulokset auttavat esimiehiä heidän työssään tarjoamalla metodeja ja toimintamalleja, joiden avulla organisaatiokulttuurin kehittäminen olisi entistä sujuvampaa. Keskeisiä käsitteitä, jotka nousivat esiin tutkimuksen aikana ovat esimiehen läsnäolo ja vuorovaikutustaito. Nämä koettiin verrannollisina ja saman arvoisina tekijöinä, kuin prosessien hallinta ja tekninen osaaminen. Lisäksi tutkimustulokset tarjoavat työkaluja ja suosituksia keskeisille haasteille, jotka ovat tavanomaisia vastaavanlaisessa organisaatiointegraatiossa.

Organisaatiokulttuuri sekä esimiestyö ovat käsitteinä laajoja, jonka vuoksi niissä on paljon potentiaalia jatkotutkimusta varten. Tämä opinnäytetyö tarkastelee käsitteitä ainoastaan hotellin vastaanoton osalta, joten tutkimustulokset eivät välttämättä ole verrannollisia hotellin muiden osastojen tai eri toimialojen organisaatiokulttuurin kehityksessä. Lisäksi tutkimuksen pääpaino on esimiestyöllä, joten samankaltaisen tutkimuksen tekeminen puhtaasti henkilöstön kokemuksista organisaatiokulttuurin kehityksessä voisi tuoda kattavamman ja moniulotteisemman näkökulman ilmiöstä.

Tallennettuna: