Haku

Ala-asteen oppilaiden käyttökokemukset Blobo-pelikonsolista

QR-koodi

Ala-asteen oppilaiden käyttökokemukset Blobo-pelikonsolista

Tutkimuksessa tarkasteltiin Heinolan Seminaarin Koulun 3.-4. lk oppilaiden ja heidän vanhempiensa kokemuksia fyysisesti aktivoivasta Blobo-pelikonsolista. Tarkoituksena oli selvittää, miten Blobo-pelikonsoli innostaa lapsia lisäämään heidän fyysistä aktiivisuuttaan. Lisäksi selvitettiin, mitä mahdollista kehitettävää pelikonsolissa vielä on.

Tutkimukseen osallistui 18 oppilasta Heinolan Seminaarin koulun 3.-4. luokalta vanhempineen. Oppilaat pelasivat vapaa-ajallaan viikon ajan Blobo-pelikonsolia. Tämän koeviikon ajan oppilaat täyttivät päiväkirjaa. Koejakson päätyttyä sekä oppilaat että heidän vanhempansa täyttivät kyselylomakkeet, jotka mittasivat pelikonsolilla pelaamisen mielekkyyttä, helppoutta ja pelaamisen vaikutusta liikkumiseen.

Sekä oppilaat että oppilaiden vanhemmat arvioivat Blobo-pelikonsolin ja sillä pelaamisen mielekkääksi, helpoksi ja liikuntaa kannustavaksi. Tulokset osoittivat, että ne oppilaat, jotka liikkuivat vähemmän, kokivat Blobo-pelikonsolin kannustavammaksi kuin ne oppilaat, jotka liikkuivat paljon entuudestaan. Kaiken kaikkiaan tytöt kokivat Blobo-pelikonsolin mielekkäämmäksi kokonaisuudeksi kuin pojat. Vanhempien tulokset tukivat oppilaiden tuloksia.

Tutkimuksen perusteella Blobo-pelikonsoli, muiden liikunnallisesti aktivoivien pelikonsoleiden rinnalla, on mahdollisesti yksi keino saada liikunnallisesti passiiviset lapset innostumaan liikunnasta ja kasvattamaan heidän fyysistä aktiivisuuttaan. Blobo-pelikonsoli tarjoaa parhaimmillaan laadukasta perheliikunta-aikaa koko perheelle ikätasoitusten vuoksi.

Tallennettuna: