Haku

"Hiki kyllä tuli ja pulssi naputti toista sataa, mutta onnistumisen iloa en tuntenut" : tarinoita epämiellyttävistä liikuntakokemuksista

QR-koodi

"Hiki kyllä tuli ja pulssi naputti toista sataa, mutta onnistumisen iloa en tuntenut" : tarinoita epämiellyttävistä liikuntakokemuksista

Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten liikunnan opettajat ja ohjaajat aiheuttavat omilla toimillaan epämiellyttäviä liikuntakokemuksia. Tästä johtuen tutki-muksen tavoitteena oli myös löytää keinoja siihen, ettei vastaavia liikunnan opettajien tai ohjaajien aikaansaamia epämiellyttäviä liikuntakokemuksia enää syntyisi. Lisäksi oli tarkoitus selvittää, miten kanssaliikkujien toiminta vaikuttaa epämiellyttävien liikuntakokemusten syntymiseen ja ilmapiiriin. Tutkimuksen aineistoksi kerättiin tarinoita epämiellyttävistä liikuntakokemuksista. Koska tutkimusmenetelmä oli kvalitatiivinen, aineiston keruussa panostettiin enemmän tarinoiden laatuun kuin määrään. Aineisto kerättiin Tampereen Ahjola-opiston kirjoittajaryhmistä. Tarinoita palautettiin yhteensä kahdeksantoista, mutta aineisto muodostui lopulta kahdestatoista tarinasta. Aineiston valintakriteeriksi muodostui se, mainittiinko tarinassa epämiellyttävien liikuntakokemusten muodostajaksi liikunnan opettaja tai ohjaaja, vai ei. Lopullinen aineisto sisälsi siis yhteensä kaksitoista tarinaa, joissa opettajat tai ohjaajat olivat toimillaan aiheuttaneet epämiellyttäviä liikuntakokemuksia. Tarinoista yhdeksän oli keski-iältään 60-vuotiaiden naisten ja kolme keski-iältään 57-vuotiaiden miesten kirjoittamia. Aineiston analysoinnin tuloksena liikunnan opettajat ja ohjaajat voivat vaikuttaa epämiellyttävien liikuntakokemusten syntymiseen monin tavoin. Liikunnan ohjauksesta vastaavan tulee pystyä tarjoamaan jokaiselle yksilölle jotakin. Opettajan tai ohjaajan on kiinnitettävä erityistä huomiota monipuolisten opetustyylien käyttöön, mutta muistaa samalla, että jokaisella oppilaalla on oma oppimistyylinsä. Jotta liikunnan parissa ei syntyisi epämiellyttäviä kokemuksia ja jotta liikuntaa ei muisteltaisi vielä vuosienkin päästä huonossa valossa, on hyvän, mukavan ja toiset huomioonottavan ilmapiirin rakentumiseen kiinnitettävä erityistä huomiota. Hyvää ilmapiiriä ei yksikään opettaja tai ohjaaja voi yksin luoda, vaan sen muodostavat opettaja tai ohjaaja ja kaikki kanssaliikkujat yhdessä. Hyvä ilmapiiri vaikuttaa positiivisesti tunteisiin ja tukee yksilön kehitystä ja itseluottamuksen kasvua.

Tallennettuna: