Haku

Wikiohjelmisto Confluence, mitä, miksi, kenelle?

QR-koodi

Wikiohjelmisto Confluence, mitä, miksi, kenelle?

Opinnäytetyön katalyyttinä toimi tekijän omakohtaiset huomiot ja kokemukset tiedonjaon ongelmista ja puutteista työelämässä. Tekijän kokemuksien mukaan nykyisellä työnantajalla on ensimmäistä kertaa tekijän työhistorian aikana loistava työkalu tiedon tallennukseen ja jakamiseen. Työkalun nimi on Confluence.

Teoksen tavoitteeksi asetettiin tutkia miten Confluencen käyttäjät ovat kokeneet sen vaikuttavan tiedonjakoon ja tiedon löytymiseen omassa työssään. Lisäksi tavoitteena oli vastata tutkimusongelman alaongelmiin ja selvittää, mitä konkreettista hyötyä Confluencesta on ollut tiedon jakamisessa ja löytymisessä, ja mitä konkreettista haittaa Confluencesta on ollut tiedon jakamisessa ja löytymisessä. Näin vastaten otsikon kysymykseen, Wikiohjelmisto Confluence, mitä, miksi ja kenelle?

Yrityksissä sisäisellä viestinnällä on tärkeä rooli, koska ilman kommunikaatiota tietotyön tekeminen on erittäin vaikeaa, lähes mahdotonta. Koska tänä päivänä on monia eri keinoja kommunikoida, on mahdollista, että viestit ja tieto pirstaloituu helposti eri kanaviin. Tämän takia on erittäin tärkeää, että viestinnälle sovitaan yhteiset käytännöt sekä yksi paikka, johon tieto kerätään. Näin tietoon on myöhemmin helppo palata.

Wikit on kehitetty jo 1990-luvulla yhteistyötyökaluiksi sekä tiedon tallennukseen ja -jakamiseen. Eli teknologia on ollut jo pidempään olemassa. Kuitenkin vasta nyt Confluencen tyyppiset, käyttäjäystävälliset sovellukset ovat löytäneet käyttäjänsä ja paikkansa. Wikit eivät toki ole ainoastaan yrityselämän tuotteita, vaan esimerkiksi Manchesterin yliopisto käyttää tiedon tallentamiseen ja jakamiseen Confluencea.

Tämä laadullinen tutkimus toteutettiin teemahaastatteluna, vaikka Covid-19 loi omat haasteensa haastatteluiden järjestämiseen. Tutkimukseen haastateltiin tietotyöläisiä Konecranesilta, jotka päivittäin käyttävät Confluencea omassa työssään, joko tiedon tuottamiseen tai tiedon etsimiseen. Confluencesta löytyy haastatteluiden perusteella paljon hyviä puolia päivittäisen tekemisen tehostamiseen, kiitos sen käyttäjäystävällisyyden ja sopivuuden niin isommalle kuin pienemmällekin tiimille. Työkalu on myös helppo integroida muihin saman valmistajan tuotteisiin, jotka on suunniteltu tietotyön ja ohjelmistokehityksen ympärille. Täydellinen ei Confluencekaan vielä ole, mutta näitä pieniä puutteita on pystytty täydentämään muilla ohjelmistoilla.

Tutkimuksen lopputuloksena syntyi tämä dokumentti, joka kokoaa kokemuksia Confluencesta työkaluna tiedon hallitsemisessa.

Tallennettuna: