Haku

Päiväkirjaopinnäytetyö: Uusi rooli IT-tuoteomistajana

QR-koodi

Päiväkirjaopinnäytetyö: Uusi rooli IT-tuoteomistajana

Tässä portfoliomaisessa päiväkirjaopinnäytetyössä kuvattiin uuden IT-tuoteomistajan työtä keskisuuressa liikenne- ja kuljetusalan yrityksessä kahdeksan viikon seurantajakson ajalta. Seurantajakso toteutettiin 22.03.2021 – 14.05.2021 välisenä aikana. Opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata IT-tuoteomistajan oppimista ja kehittymistä seurantajakson aikana toteutettujen päivittäisten raportointien ja viikoittaisten analyysien kautta. Opinnäytetyö kirjoitettiin salassapitosopimuksen vuoksi anonymisoiden liiketoimintaspesifistä tietoa.

Opinnäytetyön johdannossa esitettiin IT-tuoteomistajan roolin ja työympäristön lisäksi työssä tarvittua tietoperustaa. Lähtötilanteen kuvauksessa analysoitiin tarkemmin uuden työnkuvan tehtäviä, tehtävien suorittamiseen vaadittuja tietoja ja taitoja sekä osaamistasoa. Lähtötilanteen kuvauksessa kuvattiin myös sidosryhmiä työpaikalla ja vuorovaikutustaitoja.

Opinnäytetyön päiväkirjaraportointiosuudessa kuvattiin IT-tuoteomistajan varsinaisia työtehtäviä ja kokemuksia päivittäisten raportointien avulla. Päivittäisissä raporteissa esitettiin työpäivien aikana suoritettuja tehtäviä ja analysoitiin tehtävien sekä vuorovaikutustilanteiden kautta kertyneitä oppeja. Viikoittaiset laajemmat työtehtävien ja oppimisen analysoinnit tehtiin teemoittain.

Pohdinnat ja päätelmät -osiossa peilattiin opinnäytetyön alussa kuvattua lähtötilannetta kahdeksan viikon jälkeiseen tilanteeseen. Osiossa käsiteltiin IT-tuoteomistajan työssä oppimista ja kehittymistä seurantajakson aikana. Osiossa pohdittiin myös miten henkilökohtaista kehitystä ja oppimista voisi jatkaa tulevaisuudessakin, huomioiden tulevat työtehtävät.

Tallennettuna: