Haku

Urheilupsykologian oppien hyödyntäminen myyntityössä

QR-koodi

Urheilupsykologian oppien hyödyntäminen myyntityössä

Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena on perehtyä, kuinka urheilupsykologian oppeja voitaisiin hyödyntää myyntityössä. Opinnäytetyössä tutustutaan urheilupsykologian opeista tarkemmin motivaatioon sekä tavoitteenasetteluun. Opinnäytetyössä tarkastellaan motivaation ja tavoitteenasettelun oppeja myyntityön näkökulmasta ja pohditaan, kuinka myyjä voisi hyödyntää näitä oppeja työssään. Opinnäytetyössä tutustutaan kahteen eri motivaatioteoriaan; itsemääräämisteoriaan ja suoritustavoiteteoriaan sekä sisäiseen ja ulkoiseen motivaatioon. Motivaatiossa selvitetään ulkoisen ja sisäisen motivaation eroja sekä pohditaan, kumpi motivaation taso on myyntityön kannalta kannattavampi ja parempia tuloksia tuottavampi. Motivaatioteoriat tuovat näkökulmaa motivaatiotieteeseen sekä selittävät eroja eri ihmisten motivaation lähteille. Opinnäytetyössä tuodaan esille näkökulmia tavoitteenasettelusta mekanistisen sekä kognitiivisen teorian avulla sekä tutustutaan tavoitteenasettelun hyötyihin sekä toimintamekanismeihin. Opinnäytetyössä käydään läpi tavoitteenasetteluun liittyviä työkaluja sekä tutustutaan erilaisiin tavoitteenasettelun ohjenuoriin.

Teoriaosuuden pohjalta opinnäytetyöhön on luotu liitteeksi produkti, joka kokoaa yhteen teoriaosuuden tärkeimmät havainnot ja antaa esimerkkejä urheilupsykologian oppien hyödyntämisestä myyntityössä. Opinnäytetyön tuloksena on syntynyt PowerPoint-esitys, jossa käsitellään motivaation sekä tavoitteenasettelun oppeja myyntityön ja myyjien näkökulmasta. Produktin tavoitteena on olla ehyt, kattava ja hyödyllinen kokonaisuus, josta jokainen myyntityöstä kiinnostunut voi saada ideoita myyntityön toteuttamiseen ja sen kehittämiseen. Produktin tarkoituksena on, että myös kokeneemmat myyjät voivat saada uusia ideoita omassa työssä kehittymisen tueksi.

Tämä opinnäytetyö luo pohjan urheilupsykologian oppien hyödyntämisestä myyntityössä. Tämän opinnäytetyön pohjalta voidaan esimerkiksi toteuttaa tutkimus, kuinka myyjät käyttävät opinnäytetyössä mainittuja keinoja työelämässä tai tutkia myyjien ajatuksia urheilupsykologian opeista.

Tallennettuna: