Haku

Vastuullisuusviestintä uuden luksuksen hotelleissa

QR-koodi

Vastuullisuusviestintä uuden luksuksen hotelleissa

Tämän opinnäytetyön tavoitteena on antaa tietoa, miten luksuspalvelun toimija hotellialalla voi viestiä vastuullisuudesta sähköisissä kanavissaan. Toimeksiantajana oli Uuden luksuksen palvelusprintti -hanke. Työ toteutettiin kvalitatiivisena kartoittavana tutkimuksena ja tutkimus tehtiin syksyllä 2022. Työn teoriaosuus sisältää neljä aihekokonaisuutta, jotka ovat hotelliliiketoiminta, uusi luksus, vas-tuullisuus liiketoiminnassa ja vastuullisuusviestintä. Hotelliliiketoiminnassa perehdytään hotellialan trendeihin sekä neljään hotellikategoriaan, joita työn tutkimuksessa käytetään. Uusi luksus luvussa käsitellään 2020-luvun luksushotellia sekä luksuspalvelua ja sen merkitystä. Vastuullisuutta liiketoiminnassa katsotaan vastuullisuuden kaikkien osa-alueiden kautta sekä vastuullisuusviestinnässä perehdytään internetin merkitykseen sähköisessä viestinnässä ja tutustutaan työn tut-kimuksessa käytettyihin sähköisiin kanaviin. Tutkimuksessa käytettiin havainnointia tutkimusmenetelmänä ja havainnoinnin kohteena olivat kymmenen suomalaista ja kymmenen kansainvälistä uuden luksuksen hotellia. Hotellit kuuluivat boutique-, spa-, ketju- ja resort hotellikategorioihin. Havainnointi kesti kolme viikkoa 8.-29.10.2022. Tutkimustuloksista ilmeni, että vastuullisuuteen liittyvää viestintää oli määrällisesti melko vähän sähköisissä kanavissa. Erityisesti sosiaalisen median kanavissa vastuullisuusviestintää ei huomioitu. Vastuullisuusviestintä sisälsi eniten aiheita ekologisesta ja sosiokulttuurisesta vastuullisuudesta. Näistä osa-alueista viestittiin eniten veden ja sähkön säästämisestä sekä yhteistöistä mui-den paikallisten keskuudessa. Vastuullisuusviestintä toteutettiin suurimmaksi osaksi kuvien ja tekstin yhdistelmällä ja videoita hyödynnettiin määrällisesti todella vähän. Jotta vastuullisuusviestintä saadaan näkyvämmäksi, on se otettava tiiviisti osaksi yrityksen strategiaa. Sähköiset kanavat ovat asiakkaiden keskuudessa suosittuja, joten viestinnän tulisi olla helposti saavutettavissa oikeissa kanavissa. Jatkokehityksessä syntyneen oppaan avulla yritykset tarkastelevat omaa tilannettaan vastuullisuusviestinnän suhteen. Yritys itse täyttää opasta ja samalla näkee asiat, joihin tulee panostaa enemmän ja mihin keskittyä tulevaisuudessa. Oppaan avulla yritykset voivat saada uusia ideoita erilaisista tavoista toteuttaa vastuullisuusviestintää sähköisesti ja parhaassa tapauksessa saada siitä merkittävän edun menestymiseen.

Tallennettuna: