Haku

Opas Haaga-Helian liikunnanohjaajaopiskelijoille mielenterveyden häiriöistä oireilevien liikunnan ohjaamiseen

QR-koodi

Opas Haaga-Helian liikunnanohjaajaopiskelijoille mielenterveyden häiriöistä oireilevien liikunnan ohjaamiseen

Liikunnanohjaajan tutkinto pitää sisällään soveltavan liikunnan opintokokonaisuuden, jossa yksi käsiteltävistä teemoista on mielenterveys liikunnanohjaamisen näkökulmasta. Tähän teemaan nähtiin tarpeelliseksi materiaalien luominen liikunnanohjaajaopiskelijoille. Työn tavoitteena oli luoda opas Haaga-Helian liikunnanohjaajaopiskelijoille mielenterveyden häiriöistä oireilevien liikunnan ohjaamiseen. Toimeksiantajana opinnäytetyössä toimi Haaga-Helia ja työelämän edustajana toimi soveltavan liikunnan vastaava opettaja Vierumäen kampukselta. Opas liitetään osaksi soveltavan liikunnan opintokokonaisuutta ja opintokokonaisuuden opettajat voivat hyödyntää sitä haluamallaan tavalla. Opinnäytetyössä käsitellyt yleisimmät mielenterveyden häiriöt perustuvat Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen jaotteluun. Työssä esitettyjä yleisimpiä mielenterveyden häiriöitä aikuisväestössä ovat mielialahäiriöt, ahdistuneisuushäiriöt, psykoosit, syömishäiriöt ja päihderiippuvuudet. Opinnäytetyöhön on koottu teoriataustaa mielenterveyden häiriöistä, liikunnan vaikutuksista mielenterveyden häiriöihin sekä liikunnanohjaamisessa huomioitavat erityiset seikat. Oppaassa on esitetty tiiviissä muodossa yleisimmät mielenterveyden häiriöt sekä ohjeet liikunnanohjaajalle. Tietoperustaa työstettiin syksyn 2022 ja alkuvuoden 2023 aikana, jonka pohjalta opas muodostui. Työn vaiheisiin kuului teoriapohjan kerääminen, soveltavan liikunnan kokonaisuuteen tutustuminen, oppaan luominen, palautteen kerääminen, oppaan viimeistely ja oppaan esittely. Viimeisenä työnvaiheena pohdittiin tuotoksen onnistumista ja työn jatkokehittämistä. Työn tuotos muodostettiin asetettujen tavoitteiden mukaisesti. Liikunnanohjaajaopiskelijat sekä opettajat voivat hyödyntää opasta omiin käyttötarkoituksiinsa. Opasta voidaan hyödyntää sekä kontaktitoteutuksessa, verkkototeutuksessa että yhdistelmätoteutuksessa. Jatkokehittämiseksi voitaisiin konkretiaa lisäämällä oppaasta luoda entistä käytännönläheisempi tuotos. Lisäarvoa oppaalle toisi käytettävyyden monipuolistaminen teknologian keinoin esimerkiksi QR-koodein ja videoiden avulla. Työssä jouduttiin pohtimaan tarkkaan eri sanavalintoja ja kuinka asiat ilmaistaan, sillä mielenterveyden häiriöt ovat yhä arka aihe. Mielenterveyden häiriöt esiintyvät hyvin yksilöllisesti, mikä loi riittävän kattavalle oirekuvauksen kuvaamiselle haasteita. Liikunnan vaikutuksista mielenterveyteen on yhä enemmän tutkittua tietoa ja sitä olisi kannattavaa huomioida enemmän mielenterveyden häiriöiden hoidossa.

Tallennettuna: