Haku

Graafisen ohjeistuksen suunnittelu ja toteutus Hyvinvointipalvelut Aurinkokallio yritykselle

QR-koodi

Graafisen ohjeistuksen suunnittelu ja toteutus Hyvinvointipalvelut Aurinkokallio yritykselle

Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena oli luoda graafinen identiteetti sekä sen perusteella graafinen ohjeisto yritykselle nimeltä Hyvinvointipalvelut Aurinkokallio. Yritys myy erilaisia hyvinvointipalveluja kuten hermoratahierontaa ja energiahoitoja. Yrityksen omistaja on lappeenrantalainen yksityisyrittäjä ja hänen yritykseltään puuttui kokonaan yhtenäinen visuaalinen ilme. Yrittäjä kaipasi kiperästi apua yhtenäisen graafisen ilmeen luomiseen. Hän ei itse osannut graafista ilmettä luoda, joten tämän opinnäytetyön kirjoittaja auttoi häntä luomaan sellaisen. Tämän opinnäytetyönkirjoittaja tarvitsi opinnäytetyölleen aiheen ja yrittäjä Jaana Kallio tarvitsi itselleen henkilön, joka voisi luoda hänelle uuden graafisen ilmeen. Tavoitteena opinnäytetyölle oli luoda ensin yhtenäinen graafinen identiteetti yritykselle sekä sen jälkeen luoda graafisen identiteetin pohjalta graafinen ohjeisto. Graafista ohjeistoa varten yritykselle luotiin uusi logo, typografia, värimaailma, kuvamaailma, muotokieli sekä graafinen elementti. Tavoitteena oli, että uusi graafinen identiteetti tuo esiin yrittäjä Kallion persoonaa sekä arvoja. Kuitenkin tavoitteena oli myös, että graafisen identiteetin sekä – ohjeiston luomisessa käytettäisiin yrittäjän toiveiden lisäksi ammatillista näkökulmaa. Uuden graafisen ilmeen sekä – ohjeistuksen avulla yrittäjä Kallio pystyisi luomaan yhdenmukaista sekä hänen näköistään materiaalia yritykselleen vaivattomasti.

Opinnäytetyön tietoperustassa käsiteltiin ensin brändiä. Tietoperustassa käytiin läpi brändin määritelmä, sen tehtävä, brändi-identiteetti sekä käsiteltiin brändin visuaalista identiteettiä ja sen merkitystä. Seuraavaksi tietoperustassa käytiin läpi graafisen ohjeiston määritelmä ja käytiin läpi graafisen ohjeiston eri osat yksitellen. Sen osia olivat logo, typografia, värimaailma, kuvamaailma, muotokieli sekä graafinen elementti. Opinnäytetyössä toteutettiin seuraavaksi vertailuanalyysi, jossa oli mukana kolme toimeksiantajan määrittelemää kilpailijaa hänen yritykselleen. Tämän avulla opinnäytetyöntekijä sai ideoita graafisen identiteetin toteuttamista varten. Vertailuanalyysin toteuttamisen jälkeen opinnäytetyöntekijä aloitti suunnittelemaan ja kokoamaan uutta graafista ohjeistoa yritykselle. Graafinen ohjeisto koottiin tietoperustan, vertailuanalyysin sekä toimeksiantajan haastattelun perusteella. Opinnäytetyöntekijä sai myös käyttää omaa luovuuttaan sen toteuttamisessa. Yrityksen graafiseen ohjeistukseen luotiin logo, typografia, värimaailma, kuvamaailma, muotokieli sekä graafinen elementti. Työ rajattiin ainoastaan visuaalisuuteen liittyviin asioihin ja esimerkiksi tone of voice jätettiin tämän takia pois ohjeistosta. Tämän lisäksi luotiin myös uusi käyntikorttimalli, jolla varmistettiin ohjeiston toimivuus käytännössä. Graafisen ohjeiston luomisen apuna käytettiin Adobe Illustrator -ohjelmaa ja lopullinen ohjeisto koottiin kokonaisuudessaan Adobe InDesign -ohjelmaan.

Opinnäytetyön tekeminen aloitettiin syyskuun alussa 2023 ja se saatiin valmiiksi aikataulun ja tavoitteiden mukaisesti marraskuun 2023 alussa. Opinnäytetyöntekijän henkilökohtaisena tavoitteena oli saada itsevarmuutta toimivan graafisen identiteetin sekä – ohjeiston luomiseen itsenäisesti myös jatkossa. Työn kaikki tavoitteet saavutettiin onnistuneesti.

Tallennettuna: