Haku

”- - mä pyysin Vilmaa auttamaan ja sit me selvitettiin se riita.” : Mitä lapset ja lastentarhanopettajat kertovat restoratiivisuuden toteuttamisesta Hämeenlinnan varhaiskasvatuksen yksikössä?

QR-koodi

”- - mä pyysin Vilmaa auttamaan ja sit me selvitettiin se riita.” : Mitä lapset ja lastentarhanopettajat kertovat restoratiivisuuden toteuttamisesta Hämeenlinnan varhaiskasvatuksen yksikössä?

Sovittelu on varhaiskasvatuksessa MiniVerso-menetelmän avulla lasten kohtaamista riitojensa asiantuntijoina. Aito katumus, tilanteen tasoittaminen sekä leimautumisen ja syrjäytymisen ehkäisy kuuluvat sovittelun tavoitteisiin. Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää miten restoratiivisuus toteutuu Hämeenlinnan varhaiskasvatuksen yksikössä ja miten sitä tulisi kehittää. Varhaiskasvatusyksikössä koko henkilökunta on pyritty kouluttamaan restoratiivisuuteen ja MiniVerso-menetelmän käyttöön.

Opinnäytetyössä kuvataan restoratiivisuutta ja sovittelua, MiniVersoa, osallisuutta, eettisyyttä ja tunteita. Työn tutkimusaineisto kerättiin haastattelemalla lapsia sekä kyselylomakkeella lastentarhanopettajilta. Lapsia haastattelemalla selvitettiin, mitä lapset kertovat riitojen sopimisesta ja miten lasten kertomuksista tulevat esille MiniVerson toteutuneet toimintatavat ja tavoitteet. Lastentarhanopettajien vastauksista koottiin tietoa restoratiivisuuden ja MiniVerson käyttötavoista sekä kehittämistarpeista.

Tutkimusmateriaalia tuli paljon. Aineiston analysoinnin jälkeen tuloksien teemoina esiintyivät anteeksipyytäminen, leikki, riidat, osallisuus, kohtaaminen ja kiire. Lapset sovittelivat riitoja joskus keskenään tai aikuisen ja leikin avulla. Lastentarhanopettajien vastaukset toivat yllätyksenä esiin kiireen menetelmän käytön esteenä tai hidastajana mutta myös osallisuuden ja kohtaamisen tärkeyden arjen tilanteissa.

Tallennettuna: