Ohcu

”- - mä pyysin Vilmaa auttamaan ja sit me selvitettiin se riita.” : Mitä lapset ja lastentarhanopettajat kertovat restoratiivisuuden toteuttamisesta Hämeenlinnan varhaiskasvatuksen yksikössä?

QR-koda

”- - mä pyysin Vilmaa auttamaan ja sit me selvitettiin se riita.” : Mitä lapset ja lastentarhanopettajat kertovat restoratiivisuuden toteuttamisesta Hämeenlinnan varhaiskasvatuksen yksikössä?

Sovittelu on varhaiskasvatuksessa MiniVerso-menetelmän avulla lasten kohtaamista riitojensa asiantuntijoina. Aito katumus, tilanteen tasoittaminen sekä leimautumisen ja syrjäytymisen ehkäisy kuuluvat sovittelun tavoitteisiin. Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää miten restoratiivisuus toteutuu Hämeenlinnan varhaiskasvatuksen yksikössä ja miten sitä tulisi kehittää. Varhaiskasvatusyksikössä koko henkilökunta on pyritty kouluttamaan restoratiivisuuteen ja MiniVerso-menetelmän käyttöön.

Opinnäytetyössä kuvataan restoratiivisuutta ja sovittelua, MiniVersoa, osallisuutta, eettisyyttä ja tunteita. Työn tutkimusaineisto kerättiin haastattelemalla lapsia sekä kyselylomakkeella lastentarhanopettajilta. Lapsia haastattelemalla selvitettiin, mitä lapset kertovat riitojen sopimisesta ja miten lasten kertomuksista tulevat esille MiniVerson toteutuneet toimintatavat ja tavoitteet. Lastentarhanopettajien vastauksista koottiin tietoa restoratiivisuuden ja MiniVerson käyttötavoista sekä kehittämistarpeista.

Tutkimusmateriaalia tuli paljon. Aineiston analysoinnin jälkeen tuloksien teemoina esiintyivät anteeksipyytäminen, leikki, riidat, osallisuus, kohtaaminen ja kiire. Lapset sovittelivat riitoja joskus keskenään tai aikuisen ja leikin avulla. Lastentarhanopettajien vastaukset toivat yllätyksenä esiin kiireen menetelmän käytön esteenä tai hidastajana mutta myös osallisuuden ja kohtaamisen tärkeyden arjen tilanteissa.

The aim of this Bachelor´s thesis was to find out how restorative is used in Hämeenlinna's early childhood education unit and how to develop it. The thesis describes in the theoretical basis restorativ and mediation, MiniVerso, inclusion, ethics and emotions. In the early childhood educa-tion unit, the whole staff has been taught to use restorativ and the Mini-Verso mediation method. In the thesis, the study material was collected by interviewing children and a questionnaire from nursery teachers. Chil-dren were interviewed for settling disputes and what the children told about mediation. The answers from the questionnaire gave information of development and how teachers work with restorative way and how they use MiniVerso in their work with children.

Mediation in the day-care center is the meeting of children as experts in their disputes. The goals of mediation include respecting, smoothing out the situation, and preventing stigma and exclusion.

There was a lot of research material. The results include apology, play, disputes, involvement, encounter and rush. Children sometimes settle disputes with each other or with adults and play. The nursery teachers highlighted the urgency but also the importance of inclusion and encoun-ter in everyday situations.

Furkejuvvon: