Vuosaaren sataman porttitoimintojen kehittäminen
Vuosaaren sataman porttitoimintojen kehittäminen
Vuoden 2008 lopulla toimintansa käynnistänyt Vuosaaren satama on suuryksiköityyn liikenteeseen erikoistunut Helsingin Satama Oy:n sata-manosa ja Suomen ulkomaankaupan keskeisin tavarasatama.
Sataman porttialue on ajoneuvoliikenteen kannalta keskeinen toiminnal-linen alue, jonka kautta tapahtuu kaikki kulku suljetulle satama-alueelle.
Porttialueeseen kohdistuu sataman ja käyttäjien näkökulmasta korkeat sujuvuusvaatimukset. Tavarasataman porttialueella liikkuu pääasiassa raskaita ajoneuvoja lastiyksiköineen. Alueen järjestelyjen lähtökohtana on selkeä hahmotettavuus, liikenteen sujuvuus sekä kuluvalvonta- ja hallinta-laitteiden tehokkuus, ja niistä saatavan tiedon oikeellisuus.
Vuosaaren sataman rakentamisen aikana toteutettiin kaksivaiheinen porttiratkaisu, jossa Helsingin sataman operoimalla A-portilla, alueen ISPS-alueen rajalla, varmistetaan ajoneuvon kulkuoikeus suljetulle sata-ma-alueelle. Sisempänä alueella suoritetaan satamassa toimivien ope-raattoreiden erillisillä porteilla lastiyksikköön ja terminaalikirjanpitoon liittyvät tarkistustoimet, pääosin manuaalisesti.
Toimintojen automatisoituessa, digitaalisten ratkaisujen ja toiminnan ke-hittyessä on havaittu, että kaikki porttitoimintoihin ja kulunvalvontaan liittyvät toimet on mahdollista suorittaa tehokkaammin yhdessä pisteessä. Yhtenäisen porttialueen avulla edelleen muuttuvan satama-alueen käyttäminen tehostuisi. Yksi yhtenäinen porttialue vähentää satama-alueen kiinteiden rakenteiden määrää, mikä tuo joustoa alueiden käytölle.
Työ tehtiin Helsingin Satama Oy:lle.
Kieli |
suomi |
---|---|
Aiheet |