Ohcu

Purchasing Process at Yard Selling Department, Case: Company X

QR-koda

Purchasing Process at Yard Selling Department, Case: Company X

The study was commissioned by Company X, building and home improvement retail store. There have been misunderstandings in the company about how the products should be purchased. The store has just gone through organizational change due to fact that the shopkeeper has changed and new line is to push effort on the purchasing process.

The aim of this study is to search the current level of purchasing process and then give suggestions how the process could be developed. The theory is based on the literature that supports retail stores purchasing process. Empirical study was then made based to theoretical knowledge to persons who are responsible for purchasing. Study was then analyzed and conclusions made.

The conclusion is based both on the theoretical part of the study as well as the empirical study. Based on the empirical study, there is clear need of education to persons who are responsible for purchasing goods. The response rate for the study was full 100% so the results were valid. Also field research showed that there is too much equity bind on the stock and lowering the level could improve the return on investment.

In the suggestion part it was decided to execute it as a guidebook to help persons responsible to make easier and better decision concerning purchasing process. In the guidebook, the purchasing process was decided to implement as a case study concerning one of the commissioning company’s supplier.

Tämä opinnäytetyö on Yhtiö X rautakaupalle tehty tutkimus. Yhtiössä ei ole ollut yhtenäistä hankintaprosessia aikaisemmin ja hankinta on suoritettu, kuten muilta on opittu. Yhtiö on juuri käynyt läpi suuren organisaatiomuutoksen, missä tapahtui kauppiasvaihdos. Uusi linja kaupassa on sijoittaa hankintaan ja sen toteuttamiseen.

Tämän työn oli tarkoitus tutkia nykyistä hankintaprosessia ja saatujen tulosten pohjalta tehdä ehdotuksia kuinka sitä voisi parantaa.

Teoria perustuu kirjallisuuteen, joka käsittelee rautakaupan alan hankintaprosessia. Empiirinen tutkimus tehtiin niille työntekijöille, jotka olivat vastuussa hankinnoista. Sen jälkeen tutkimuksen tulokset analysoitiin ja niistä vedettiin johtopäätöksiä.

Kyselyn tuloksien mukaan yhtiössä on selvä tarve hankintaprosessikoulukseen. Vastausprosentti oli 100%, joten kyselyn tuloksia voidaan pitää luotettavina. Kenttätutkimuksessa paljastui myös, että rahaa on sidottu liikaa hyllyssä oleviin tuotteisiin. Pudottamalla tätä pääomaa voisi yhtiön kannattavuus nousta.

Parannusehdotelmasta päätettiin tehdä opaskirja henkilöille jotka ovat vastuussa tuotteiden hankinnasta. Opaskirjassa hankintaprosessi on toteutettu esimerkin kautta. Siinä yhdelle tavarantoimittajista on tehty analyysi, jonka perusteella voisi hankintaa suunnitella. Opaskirjan tarkoitus on tarjota esimerkkejä, joiden pohjalta hankintaprosessia saatettaisiin kehittää ja parantaa.

Furkejuvvon: