Haku

SAS-ryhmän toiminnan vaikuttavuus

QR-koodi

SAS-ryhmän toiminnan vaikuttavuus

Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, miten SAS-ryhmän asiakkaan hoito- ja palvelusuunnitelman tekeminen tapahtuu SAS-ryhmässä ja minkälaiseksi SAS-ryhmän jäsenet kokevat ryhmän toiminnan. Tavoitteena oli tuottaa tietoa SAS-ryhmän toiminnan vaikuttavuudesta. Tutkimus suoritettiin eräässä Etelä-Suomen terveydenhuollon kuntayhtymän sairaalassa.

Tutkimusmenetelmänä opinnäytetyössä käytettiin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Opinnäytetyö toteutettiin teemahaastattelun ja havainnoinnin avulla. Haastatteluun valikoitiin SAS-ryhmästä kuusi jäsentä eri ammattiryhmistä. Haastatteluiden lisäksi tietoa SAS-ryhmän toiminnasta saatiin havainnoimalla SAS-ryhmän kolmea kokousta valmiin havainnointirungon avulla. Haastatteluiden aineisto analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysillä. Havainnointiaineisto analysoitiin sisällön erittelyllä.

Haastatteluiden tuloksista ilmeni, että SAS-ryhmän toiminta koettiin moniammatilliseksi, mutta toiminnan tehostamiseksi löytyi joitakin kehittämisehdotuksia. Haastatteluista kävi ilmi, että SAS-ryhmän toiminnan tuloksellisuutta ei koettu tällä hetkellä kovin hyväksi, sillä ei tiedetty tuleeko ryhmän suosituksista palautetta. Tuloksellisuutta voisi selvittää esimerkiksi haastattelemalla potilaita tai mahdollisesti heidän omaisiaan ja selvittää millaiseksi he kokevat SAS-ryhmän toiminnan ja ryhmän tekemät päätökset. Jatkotutkimusehdotuksena ovat SAS-ryhmän toiminnan tuloksellisuuden selvittäminen ja millä keinoilla asiakkaan toimintakyvyn ja palveluntarpeen arviointia saisi entistä monipuolisemmaksi.

Tallennettuna: