Haku

Yleisötyö asiakkaiden sitouttamisen välineenä : Toimintamallin kehittäminen osaksi Linnateatterin tuotantoprosessia

QR-koodi

Yleisötyö asiakkaiden sitouttamisen välineenä : Toimintamallin kehittäminen osaksi Linnateatterin tuotantoprosessia

Tämän kehittämistyön lähtökohtana oli tutkia digitalisoitumisen, verkottumisen ja globalisaation myötä muuttunutta markkinoinnin kenttää ja sen teattereille aiheuttamia haasteita sekä löytää ratkaisuja ongelmaan työn tilaajan näkökulmasta. Työn tilaaja on Turussa pääasiallisesti toimiva Linnateatteri. Vaikka ratkaisua etsittiin juuri Linnateatterin tilanteeseen, koskettaa sama haaste myös muita suomalaisia teattereita ja kulttuurialan organisaatioita. Työn tilaaja toivoi ratkaisujen olevan kustannustehokkaita, monistettavissa olevia sekä vähän resursseja vaativia. Ratkaisuksi etsittiin asiakkaita sitouttavaa elementtiä, joka muodostaisi asiakkaista teatterin oman kuluttajayhteisön.

Vaikka ratkaisua etsittiin markkinointikeinoista ja sosiaalisen median mahdollisuuksista, mutta varsinainen kehittämiskohde löytyi yleisötyöstä. Tämän havaittiin olevan paras keino asiakkaiden sitouttamiseen ja uusien yleisöjen löytämiseen kustannustehokkaasti. Yleisötyön avulla pystytään vastaamaan alkuperäiseen tavoitteeseen eli tukemaan markkinointia teatteriin sitoutuvilla asiakkailla, jotka edelleen toimivat markkinointikoneiston osana teatteria suositellen ja sen pariin kannustaen. 


Näkökulma työssä oli tapaustutkimus ja menetelminä siinä käytettiin benchmarkingia, innostormia, haastatteluita ja havainnointia. Menetelmillä pyrittiin löytämään hyviä käytäntöjä tehdä yleisötyötä ja edelleen hyödyntää havaintoja tilajalle soveltuvin osin. Tuloksena syntyi produktiokohtainen yleisötyön malli, jonka avulla yleisötyö voidaan ottaa osaksi jokaista tuotantoprosessia. Mallissa on kyse myös eri ammattiryhmien hyödyntämisestä ja yhteistyöstä. Tämän lisäksi kehittämistyön kautta saatiin tietoa siitä, miten ja minkälaista yleisötyötä työn tilaajan tulisi tehdä ja mikä on sen suhde teatterin strategiaan ja brändiin. Kehittämistyön tuloksena syntyi toimintamalleja, joita myös muut teatterit voivat hyödyntää. Kehittämistyössä tehtiin myös havainto siitä, ettei yleisötyö ole pelkästään osa taiteellista työtä tai sovellu ainostaan markkinointityökaluksi. Parhaimmat tulokset saadaan, kun yleisötyö on eri ammattiryhmien yhteistyönä toteuttama synteesi.

Tallennettuna: