Sökning

Lahjoittajalähtöisyys varainhankinnassa : Lahjoittajan motiivit ja osallisuuden kokemus

QR-kod

Lahjoittajalähtöisyys varainhankinnassa : Lahjoittajan motiivit ja osallisuuden kokemus

Opinnäytetyön aiheena on lahjoittajalähtöisyys varainhankinnassa ja näkökantana lahjoittajatoiminta yhteisöllisenä vuorovaikutuksellisena toimintana, johon liittyy osallisuuden kokemus tai osallisuuden kokemuksen tarve. Työ koostuu tietoperustasta, kyselytutkimuksesta ja sen tulosten analysoinnista sekä kehittämisehdotuksista.

Tämän kehittämistyön on tilannut Suomen ammattiliittojen solidaarisuuskeskus SASK ry, joka on Suomen ainut työntekijöiden oikeuksiin keskittyvä kehitysyhteistyöjärjestö. Tutkimuksen pohjalta luodaan työntilaajalle hyödyllistä aineistoa johon perustaa tulevien vuosien varainhankinnan strategiat.

Kehittämistyön tiedonhankintamenetelmänä käytettiin Surveypal-kyselyä, joka kohdennettiin SASKin nykyisille lahjoittajille sekä teemahaastatteluja, joissa haastateltiin muille järjestöille lahjoittavia henkilöitä. Kyselytutkimukseen vastasi yhteensä 38 henkilöä eli 24,6% SASKin nykyisistä kuukausilahjoittajista ja haastatteluihin osallistui 5 henkilöä.

Tietoperustassa käsitellään lahjoittamista Suomessa, lahjoittamisen käsitettä, lahjoittajakokemusta, lahjoittamisen motiiveja sekä lahjoittajan osallisuuden kokemusta ja arvoja. Aineisto koostuu varainhankintaa, lahjoittamista ja hyväntekemistä käsittelevistä teoksista ja tutkimuksista, lahjoittamiskokemusta ja lahjoittajasuhdetta käsittelevästä aineistosta, sosiaali-psykologisesta aineistosta sekä nykytilaa kuvaavista uutisartikkeleista ja muista julkaisuista.

Kehittämisehdotuksissa heijastuu säännöllisen tutkimuksen tärkeys, lahjoittajaviestinnän ja lahjoitusmuotojen kohdentamisen merkitys ja osallisuuden kokemuksen luomisen synnyttämät mahdollisuudet varainhankintaa harjoittavan järjestön menestykselle. Sosiaalipsykologian teorioiden perusteella yhteisön voi muodostaa joukko ihmisiä, jotka jakavat samat arvot, eli samalle asialle lahjoittaminen ja sitä kautta jaetut arvot ja identiteetti voivat synnyttää yhteisöllisyyden ja osallisuuden kokemuksen. Järjestö ei siis automaattisesti muodosta lahjoittajista yhteisöä mutta lahjoittajien ja järjestön yhteisesti jaettu ideologia ja arvot voivat sellaisen muodostaa. Osallisuuden määritelmät havaittiin opinnäytetyön myötä liian kapeiksi varainhankinnan kontekstissa. Osallisuus on muutakin kuin konkreettista toimintaa ja osallisuutta voi kokea myös jaetun sosiaalisen identiteetin kautta.

Ainut tapa menestyä varainhankinnassa on ymmärtää järjestön lahjoittajia ja rakentaa varainhankinnan strategiat tuon tiedon varaan. Menestyksekäs varainhankinta voi muuttaa järjestön toiminnan laajuutta ja sisältöä ja moninkertaistaa sen yhteiskunnallisen vaikutuksen.

Opinnäytetyön tuloksia ja kehittämisehdotuksia hyödynnetään SASKin toiminnan suunnittelussa ja etenkin varainhankinnan strategioita luotaessa tuleville vuosille. Varainhankintaa ja lahjoittamista on tutkittu Suomessa suhteellisen vähän ja toivottavaa on, että työn tuloksia voidaan hyödyntää suomalaisen varainhankinnan kentällä laajemminkin.

The thesis focuses on donor-based fundraising and looks at donating as a communal interaction between the donor and the organisation that includes a sense of inclusion or the need for a sense of inclusion. The paper consists of theory, research, the analysis of the results of the research and development suggestions. The thesis has been subscribed by the Trade Union Solidarity Center of Finland SASK and based on this paper there will useful data and information for the subscriber to build their future fundraising strategies on.

The data consists of a quantative survey where the target group was the current monthly donors of SASK and theme interviews where donors of other organisations were interviewed. 38 people, which is 24,6% of the current monthly donors of SASK, answered the survey and five people took part in the interviews.

The theoretical basis is built on material on giving in Finland, the concept of donating, donor experience, motivation, sense of inclusion and values. Publications and research on fundraising, donating and altruism have been studied as well as those on social psychology and news articles describing the current state of doing good and donating.

In the development suggestions the importance of continuous research and targeting of both communication and forms of donating based on donor profiles is clearly reflected as well as the possibilities inclusion brings to potential success in fundraising. Based on theories of social psychology, a group of people can form a community around shared values. Therefore donating to the same cause and the shared values and shared identity that reflects can give a person a sense of community and sense of inclusion. An organisation doesn’t automatically create a community to it’s supporters, but the values it represents and it’s ideology can. During this process of working on this thesis it became clear that the current definitions of inclusion are somewhat narrow when it comes to the context of fundraising. Inclusion can be more than just concrete activity. It can also be a feeling of belonging, a feeling of shared identity as part of a group that shares the same values.

Understanding the donors of an organization and building the fundraising strategies based on that knowledge is the only way to succeed in raising money. Successful fundraising can change the capacity of an organizations operations and the content of it’s core work and multiply it’s societal impact.

The results and development suggestions will be taken into account when SASK is planning it’s fundraising strategies and operations in the coming years. Fundraising and donating has been relatively scarce amongst the studies in Finland and there is very little public material on this subject. Hopefully this thesis will be useful in the field of fundraising in Finland also in broader terms.

Sparad: