Haku

Videopelit osana nuorisokulttuuria : nuorten näkemykset videopelaamisesta omaan ja muiden kehitykseen

QR-koodi

Videopelit osana nuorisokulttuuria : nuorten näkemykset videopelaamisesta omaan ja muiden kehitykseen

Tutkimuksen aiheena ovat videopelien vaikutukset nuorten kehitykseen. Tutkimuksen suoritusajankohdat sijoittuvat syksylle 2010 sekä keväälle 2011 Torniossa ja Sodankylässä.

Tutkimus on kaksiosainen. Tavoitteena oli saada selville lukioikäisten nuorten näkemyksiä siitä, minkälaisia vaikutuksia videopelaamisella on nuorten kehitykseen. Toisena tutkimuksen osa-alueena selvitet-tiin sitä, miten nuoret itse ovat kokeneet videopelit omassa elämässään vaikuttavina tekijöinä.

Tutkimus suoritettiin kvalitatiivisena tutkimuksena. Aineisto kerättiin teetättämällä kyselylomake Tornion keskuslukion ensimmäisen vuosikurssin oppilailla sekä Sodankylän lukion nuorilla.

Ennen varsinaisen tutkimuksen analysointia työssä perehdytään muun muassa sellaisiin kysymyksiin, mitä videopelaaminen tarkoittaa, mitä tiedämme aiheesta etukäteen, minkälaisia käsityksiä meillä on videopelien vaikutuksista, tai miksi aihe on tutkimisen arvoinen. Teoreettisen osuuden jälkeen kerrotaan syitä siihen, miksi kohderyhmäksi on valittu juuri nämä nuoret. Kyselytutkimuksen suoritustapa puidaan läpi, jotta voimme olla tietoisia siitä, kuinka luotettavasti tuloksiin on syytä suhtautua. Kyselytulokset puretaan tilastoiden ja kaavioiden avulla analysoiden sekä tuloksista tehdään erilaisia johtopäätöksiä siitä, millä tavoin videopelit vaikuttavat näiden nuorten elämässä sekä miten he kokevat itse videopelit. Lopuksi käydään avointa pohdintaa siitä, mitä saadut tulokset kertovat ja mitä tarjottavaa tuloksilla voi olla esimerkiksi jatkotutkimuksia ajatellen.

Videopelit ovat tänä päivänä yksi keskeinen osa-alue nuorten elämää. Sen vuoksi siitä on hyvä kerätä myös mahdollisimman paljon tietoa, jotta kyetään jatkossakin pysymään tietoisina siitä, mihin suuntaan pelit ohjaavat nuorten käyttäytymismalleja. Siksi merkitys on myös ammattialalle suuri. Kun saamme lisäinformaatiota nuorten elämästä ja siitä millä tavoin eri asiat heidän elämäänsä vaikuttavat, voidaan heitä jatkossa myös ymmärtää yhä paremmin. Tällä tavalla heitä voidaan myös jatkossa ohjata kasvamaan arkielämässä entistä myönteisemmin seurauksin.

Tallennettuna: