Sökning

Harmaan talouden torjunta rakennushankkeissa

QR-kod

Harmaan talouden torjunta rakennushankkeissa

Opinnäytetyön tavoitteena oli tarkastella Senaatti-kiinteistöjen nykyisiä keinoja ehkäistä harmaata taloutta rakennustyömailla, sekä löytää mahdollisia parannuksia tämän hetkisiin ohjeistuksiin. Työ koostuu verohallinnon, Suomen lain sekä Senaatti-kiinteistöjen omien ohjeistuksien perusteella laaditusta teoriaosuudesta ja varsinaisesta tutkimusosuudesta. Tutkimusosuudessa laadin kyselyjä rakennushankkeen eri osapuolille saadakseni hyvän kuvan tämän hetkisestä tilanteesta ja eri osapuolten asenteista talousrikollisuuden torjuntaa vastaan. Kyselyihin saatujen vastausten perusteella esiin nousi joitain ongelmia esimerkiksi aliurakoitsijoiden hyväksyttämiseen ja perehdyttämiseen työmaalla liittyen. Kaikkien kyselyyn vastanneiden asenteet harmaan talouden torjuntaa kohtaan olivat hyvät ja kaikki kokivat asian tärkeäksi. Tutkimuksessa ei tullut esiin varsinaista harmaata taloutta tai siihen liittyvää toimintaa. Tämä osoittaa Senaatti-kiinteistöjen nykyisten ohjeistuksien ja vaatimusten olevan korkealla tasolla eikä niihin ole toistaiseksi tarvetta tehdä merkittäviä muutoksia ellei lainsäädännössä tapahdu tiukennuksia. Tutkimuksen perusteella laadin muutamia nykytoimintaa kehittäviä ehdotuksia Senaatti-kiinteistöille harmaan talouden torjuntaan liittyen. Harmaan talouden ehkäisyn toimenpiteet rakennustyömailla voivat tuntua aikaa vieviltä ja monimutkaisilta tehtäviltä. Kun harmaan talouden torjuntaan liittyvät asiat hoidetaan kunnolla rakennusprojektin alusta asti ja kaikki ovat tietoisia säädöksistä ja vaatimuksista, on työskentely rakennustyömailla sekä laillista että turvallisempaa ja tasapuolisempaa kaikille osapuolille.

The objective of the thesis was to analyze Senaatti-kiinteistö’s current ways to prevent grey economy on Finnish construction sites and also to find possible improvements for current instructions. The thesis consists of two parts: the theoretical part that is based on Finnish tax administration, Finnish law and Senaatti-kiinteistö’s own guidance about grey economy, and the actual research section. In the research section questionnaires were created addressed to different groups that are involved Senaatti-kiinteistö’s construction projects. The replies based on the questionnaires brought up a few problems, for example acceptance and orientation of subcontractors on the construction site. Every replicant felt that it is important to prevent grey economy. The study showed no actual grey economy or anything related to grey economy appearing on the construction sites. Consequently, Senaatti-kiinteistö’s current ways to prevent grey economy in Finland are of high level. Based on the studies a few improvements were drafted to Senaatti-kiinteistö’s current instructions. The actions of preventing grey economy on construction sites may seem a troublesome, slow and complicated process; however, when every group who is a part of construction project carry out their responsibilities from the very beginning with everyone are aware of different demands, working in a construction project is legitimate, more safe and fair to everyone.

Sparad: