Haku

Lapsiperheet liikunta- ja hyvinvointimatkalla Case Jyväskylä

QR-koodi

Lapsiperheet liikunta- ja hyvinvointimatkalla Case Jyväskylä

Lapsiperheet ovat merkittävässä roolissa Jyväskylän seudun matkailumarkkinoinnin kohderyhmänä uuden strategian ansiosta, ja heihin tullaan panostamaan entistä enemmän. Visit Jyväskylä kohdentaa kotimaan markkinoinnin vapaa-ajan matkailijoihin, erityisesti lapsiperheisiin. Tavoitteena on lisätä kohderyhmätuntemusta lapsiperheistä ja rakentaa heille uusia matkailutuotteita ja – palveluita liikunta- ja hyvinvointiteemojen ympärille. Tutkimusongelmana oli selvittää, mitä haluja ja mieltymyksiä lapsiperheillä on liikunta- ja hyvinvointimatkailua kohtaan Jyväskylässä. Tavoitteena oli kuvata, mitä lapsiperheet haluavat omalta liikunta- ja hyvinvointimatkaltaan, mistä he etsivät tietoa matkaa varten ja mitä motiiveja heillä on matkalle lähtöön perheensä kanssa.

Työ toteutettiin laadullisena tutkimuksena, ja tutkimusmenetelmänä oli teemahaastattelu. Haastateltavia perheenäitejä oli yhteensä 12, joista viittä haastateltiin kasvotusten. Loput seitsemän jouduttiin ajanpuutteen vuoksi toteuttamaan sähköpostin välityksellä. Aineistonkeruu suoritettiin maaliskuussa 2016 Helsingin GoExpo-messuilla.

Tuloksista ilmeni, että lapsiperheiden matkan tarkoitus liittyi useimmiten rentoutumiseen ja irtiottoon arjesta, hauskanpitoon sekä yhdessäoloon. Perheiden kotimaanmatkustus tapahtui yleensä koulujen loma-aikoina sukulaisten luo tai omalle mökille. Perheet etsivät tietoa ja hakivat vinkkejä matkaa varten useimmiten kohteen kaupungin virallisilta matkailusivuilta tai ystäviltä ja tuttavilta. Työn tulokset auttavat Jyväskylän seudun matkailumarkkinointia kohdentamaan markkinointiviestinnän tehokkaammin oikeisiin kanaviin. Tuloksia voidaan hyödyntää toimeksiantajan tuotepakettien kehittämisessä sekä uusien tuotteiden ja palveluiden markkinoinnissa ja myynnissä.

Tallennettuna: