Sökning

Kokemuksia ja näkemyksiä uudistuvasta ammatillisesta oppimisesta

QR-kod

Kokemuksia ja näkemyksiä uudistuvasta ammatillisesta oppimisesta

Ammatillinen koulutus uudistuu. Uudet säädökset astuivat voimaan vuoden 2018 alussa. Tämä julkaisu on kooste ammatillisen koulutuksen toimijoiden puheenvuoroista muutostilanteen alkuvaiheissa. Artikkelit perustuvat pääosin ammatillisen koulutuksen eri toimijoiden haastatteluihin. Julkaisua varten on haastateltu opiskelijoita, opettajia ja oppilaitosten hallintoa sekä työpaikkojen edustajia.

Kahdessa ensimmäisessä artikkelissa tarkastelun kohteena ovat pedagogisen johtamisen kysymykset. Seuraavissa kahdessa artikkelissa kartoitetaan niitä kysymyksiä, joiden kanssa koulutuksen järjestäjät ovat tekemisissä ammatillisen koulutuksen uudistumistilanteessa. Julkaisun viidennessä ja kuudennessa artikkelissa tuodaan esille työelämänäkökulma ammatilliseen oppimiseen kahden erilaisen työpaikan kokemuksiin nojaten. Kahdessa viimeisessä artikkelissa näkökulmina ovat moniammatillinen yhteistyö ohjauksessa sekä ohjaavan arvioinnin merkitys oppimisen ohjaamisessa.

Finnish vocational education and training is in transition. New legislation has been in force since the beginning of 2018. In this publication, different actors in the field of vocational education and training tell their points of view at the present phase of this reform. Students, teachers and the management of vocational institutions as well as the representatives of work places were interviewed for this publication.

In the first two articles, the focus is on the questions of pedagogical leadership. The next two articles describe the challenges, which the VET institutions are facing at the first phases of the reform. In the fourth and the fifth article, two different kinds of workplaces tell their experiences of about vocational learning in their working environment. The two last articles deals with the multi-professional collaboration in guidance and about the importance of formative assessment in guiding and steering the learning processes.

Sparad: