Ohcu

Opiskelijoiden aggressiivinen käyttäytyminen : toimintamalleja aggressiivisen käyttäytymisen ennaltaehkäisemiseen ja kohtaamiseen Ammattiopisto Luovin Muhoksen yksikössä

QR-koda

Opiskelijoiden aggressiivinen käyttäytyminen : toimintamalleja aggressiivisen käyttäytymisen ennaltaehkäisemiseen ja kohtaamiseen Ammattiopisto Luovin Muhoksen yksikössä

Students aggressive behaviour in Luovi Vocational School Muhos: functional models to prevent aggressive behaviour in the school

Kehittämishankkeen tavoitteena oli selvittää millaisia uhka- tai väkivaltatilanteita Ammattiopisto Luovin Muhoksen yksikön henkilöstö on kohdannut opiskelijoiden ohjaustilanteissa? Miten henkilökunta on toiminut ja millaista apua heillä on ollut käytettävissään tällaisiin tilanteisiin? Miten syntyneiden- uhka ja väkivaltatilanteiden jälkihoito toteutettiin? Tavoitteena oli myös kartoittaa ovatko työntekijät saaneet koulutusta tai ohjeita tällaisten tilanteiden ratkaisemiseksi? Lisäksi halusimme saada tietoa millaisesta koulutuksesta voisi olla hyötyä henkilökunnalle uhka- ja väkivaltatilanteiden ennakointiin ja kohtaamiseen. Kehittämishankeraportissa tarkastelemme aggressiivisuuteen liittyvää taustateoreettista ajattelua ja lisäksi pyrimme selvittämään miten erilaisten opiskelijoiden aggressiivinen käyttäytyminen ilmenee. Pyrimme löytämään pedagogisia toimintamalleja, joiden avulla opiskelijoiden aggressiivista käyttäytymistä voitaisiin ennaltaehkäistä oppilaitosympäristössä. Kehittämistyössä tarkastelussa olevat opiskelijoita ovat pääasiallisesti kehitysvammaisia nuoria tai sosiaalisemotionaalista häiriöisiä nuoria. Henkilökunnan haastatteluista ilmeni, että useat heistä olivat kohdanneet työssään sekä henkistä että fyysistä väkivaltaa opiskelijoiden taholta. Keinoina aggressiivisen opiskelijan kohtaamiseen pidettiin koulutusta ja riittävää ohjeistusta uhka- ja väkivaltatilanteiden ennakointiin ja hallintaan. Haastatellut korostivat myös opiskelijatuntemuksen ja vahvan käytännönkokemuksen hyödyntämistä tilanteiden hallinnassa. Opiskelijoiden aggressiivinen käyttäytyminen on vakava ongelma koulumaailmassa. Siihen pitää puuttua ja löytää oppilaitoksen sisäiset toimintamallit niin, että opiskelijoille että henkilökunnalle taataan turvallinen kouluyhteisö.

The aim of this study was to find out what kind of risks and violent situations staff members in Luovi Vocational School, Muhos have faced while working with students. We wanted to find out how the staff members reacted in such situations and what kind of help and support they received at the time and later. Our aim was to find out if staff members had had any training or support to enable them to resolve this kind of situation. In addition we wanted to find out what kind of training would be helpful for staff so that violent situations could be prevented or better handled. In our assignment we present different theories of aggressive behaviour and we also try to discover how aggressive behaviour is manifested in different kinds of students. We try to find functional models which can help us prevent students’ aggressive behaviour in class. In the main our study is concerned with students who are mentally handicapped or who suffer socialemotional disorders. When interviewing the staff members, we found that many of them had faced physical and emotional violence. In learning to understand the aggressive student it is important to have training and clear guidelines for handling violent situations. We can also learn from our own experience and those of our colleagues. From our study found out that best basis for functional models are practical concrete examples; for example, answering a question such as: ‘what level of strength can you use in physical contact?’ Students` aggressive behaviour is a serious problem in the school world. There needs to be positive intervention and each school should make its own action plan so that both the staff and the students have a safe school community in which to work.

Furkejuvvon: