Sökning

Muusikoksi vai pedagogiksi?: musiikinopiskelijan ammatti-identiteetin muodostuminen

QR-kod

Muusikoksi vai pedagogiksi?: musiikinopiskelijan ammatti-identiteetin muodostuminen

Opinnäytetyössä selvitettiin instrumenttiopettajan ja muusikon ammatti-identiteetin muodostumista. Ammatti-identiteettiä selvitettiin käsitteenä kirjallisuuden avulla. Työhön käytettiin aineistona musiikin alan opiskelijoista tehtyjä ja heidän identiteettiään koskevia tutkimuksia, sekä muuta aiheeseen liittyvää kirjallisuutta. Opinnäytetyöhön haastateltiin neljää musiikin alan ammattilaista. Heistä selvitettiin heidän ammatti-identiteettinsä rakentumisvaiheita ja sen määrittymisen ajankohtaa. Haastattelun tuloksia vertailtiin keskenään ja niistä tehtiin johtopäätöksiä. Kirjallisuuden perusteella todettiin, että ammatti-identiteetin muodostuminen on prosessi, johon liittyvät monet asiat. Muusikoiden kohdalla koulutus vaikuttaa paljon siihen, muodostuuko ammatti-identiteetti helposti vai vaikeasti. Haastatelluista kukaan ei kuitenkaan kokenut ammatti-identiteetin muodostumista erityisen ongelmalliseksi.

This thesis researched how the professional identity of a music instrument teacher or a musician is formed. The term professional identity was defined using relevant literature. Researches processing the forming of professional identity among music students and other literature concerning the subject were used.. Four people working in music industry were interviewed. The phases of the forming and crystallization of their professional identity were researched. The results were compared and conclusions were made. Based on the literature it could be stated that forming of professional identity is a process that is related to many issues. Among musicians education has a lot of impact whether their identity formation is easy or difficult. However, none of the interviewees found the forming of their professional identity very problematic.

Sparad: